[Wikipl-l] Problemy konwersji filmików dla Wikimediów

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Pon, 15 Cze 2009, 13:10:00 UTC

W dniu 15 czerwca 2009 14:50 użytkownik Stan Zurek <zureks w gmail.com> napisał:

> [...]
> i tak na Wikipedii są wyświetlane w większości jako 180px (thumb)
> ewentualnie 220px (infobox)? Owszem po kliknięciu otwiera się większa
> wersja, ale i tak najpierw jest to wersja o takiej wielkości żeby się
> zmieściła na jednym ekranie. W pewnym sensie mija się więc z celem
> dawanie super dużych rozdzielczości, bo tego się w życiu nie
> spożytkuje internetowo. Co więcej - nic mnie nie wnerwia bardziej niż
> to jak grafika wyświetla się w oryginalnym rozmiarze 10 na 20 tysięcy
> pixeli, czy ile tam komuś do głowy przyszło załadować.

Bo naszą misją jest uwalnianie wiedzy - a nie tylko żeby istniała
Wikipedia on-line. Wikipedia i inne projekty Wikimedia są tylko
środkiem do osiągnięcia celów tej głównej misji. A sporą częścią tej
wiedzy są właśnie zdjęcia i grafiki. Jakkolwiek w ramach samych
projektów Wikimedii on-line faktyczne super jakość i rozdzielczość
zdjęć czy filmów nie jest potrzebna - to np: film edukacyjny jakości
HD może przydać się w szkole (żeby go wyświetlić dzieciom na dużym
ekranie) a duże zdjęcie może posłużyć do np: przygotowania ładnej
gazetki ściennej, czy być użyte w w lokalnej, papierowej gazetce
szkolnej, albo użyte do ilustracji podręcznika i w wielu innych
miejsach.

> A nie musimy koniecznie ułatwiać życia innym, którzy pasożytniczo
> chcieliby materiały wykorzystać komercyjnie. Polecam sobie otworzyć
> NAJLEPSZĄ polską encyklopedię (Wielka PWN) i zobaczyć że 90% obrazków
> ma wydruk w wielkości "wizualnej" niewiele większej niż nasze
> infoboksy.

Ale my chcemy być lepsi - w także w dziedzinie jakości materiałów
graficznych. Po co równać w dół? Co to znaczy "pasożytniczo"? Naszym
celem jest uwalnianie i rozdawanie wiedzy - dla każdego i w dowolnym
celu. Jeśli ktoś wie jak na tym zarobić to bardzo dobrze - jeśli tylko
nie zawłaszcza tych treści, lecz tylko je dalej udostępnia - to
wpisuje się w misję, nawet jak coś na tym chce zarobić.

> Osobiście np. nie podoba mi się, że są usuwane kiepskie fotografie z
> Commons tylko dlatego że są kiepskie, nawet jeśli nie ma lepszych
> odpowiedników (jeśli są lepsze to OK).

A są usuwane? Zgodnie z:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Deletion_policy#Redundant.2Fbad_quality

usuwane są tylko takie, które albo są ogólnie bezużyteczne (nie
używane na żadnym projekcie) albo mają swój lepszej jakości zamiennik.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/