[Wikipl-l] Marian Kisiel

Dorożyński Janusz dorozynskij w wampnm.webd.pl
Sob, 26 Sty 2008, 16:42:08 UTC

/
| Lepiej wyluzuzj, bo niektóre nazwiska znanych osób odmienia się
| inaczej, niż powinno, lub nie odmienia wcale, a nam nie wolno
| takiego ususu zmieniać, bo opisujemy rzeczywistość, a nie kreujemy
| ją.

Nieodmienny Beno ;-) , to ty wyluzuj i przestań uprawiać krecią robotę.

"62. ODMIANA NAZWISK. UWAGI OGÓLNE
Ogólne zalecenie dotyczące odmiany nazwisk polskich i obcych jest
następujące: jeśli tylko jest możliwe przyporządkowanie nazwiska jakiemuś
wzorcowi odmiany, należy je odmieniać.
Wybór odpowiedniego wzorca odmiany zależy głównie od: 1) płci właściciela,
2) jego narodowości, 3) zakończenia nazwiska (może chodzić albo o
zakończenie fonetycznej formy nazwiska, albo o zakończenie tematu)."
Itd. (http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629611)

Plus jeszcze jedno, wyczytane u prof. Miodka - wyjątkiem od zasady że każde
nazwisko w Polsce w zasadzie się odmienia, jest WYRAŹNE życzenie jego
właściciela (raczej nosiciela), aby wobec niego (czyli konkretnego
nosiciela) nie stosować odmieniania. Ja osobiście oczywiście takie życzenie
uszanuję, aczkolwiek i tak będę uważał danego nosiciela za człowieka,
któremu los poskąpił wykształcenia i/lub umiejętności tego wykształcenia
poszerzania.

Oczywiście odmiana nazwisk to sprawa niekiedy trudna (ale nie jest tak w
przypadku nazwiska Kowal, Kisiel, itd.), ale trudna też jest ortografia. Jak
się powołujesz na uzus, to pewnie należy wziąć pod uwagę uzus internetowy i
zacząć pisać w Wikipedii "ochyda", "bochater", "pżenica", "fszyzcy". Albo
też za pewnym z posłów stworzyć uzusowe hasło o "Puszcze z Pandorrą".

	Pzdr., Janusz "Ency" Dorożyński