[Wikipl-l] Przypisy

Stan Zurek zureks w gmail.com
Śro, 16 Sty 2008, 19:01:56 UTC

> Rozumiem, że chciałbyś wstawić w treść normalnie przypisy, a żeby
> powtarzające się system sam zintegrował?

Dokładnie. Jeśli trzeba się odwołać kilka razy do tego samego przypisu
to wtedy nie jest to wcale najłatwiejsze i trzeba się napisać więcej
niż po prostu wkleić to samo kilka razy dwoma skrótami klawisza.

Co więcej, jak się potem edytuje taki art, to trudno jest znaleźć
odwołanie do oryginału. A jeśli edytujemy tylko sekcję, to już w ogóle
nie wiadomo co było wcześniej i trzeba się podpierać oryginalną
wersją, dlatego też w ogóle jestem przeciwnikiem name i tego typu
rozwiązanie:

> Jeszcze łatwiej zrobić to botem i co jakiś czas przelatywać arty i
> tłumaczyć na takie "name".

też nie wydaje mi się optymalnym.

> A porządnie to najlepiej zrobić szablon przypis:
> {{przypis|Nazwa do sortowania|Nazwa źródła|pozycja wewnątrz źródła|cytat|komentarz}}
> I do kompletu szablon przypisy
> {{przypisy}}

Nie komplikujmy szablonów, bo to do niczego nie służy. Taki szablon
trudniej się używa i nie sposób zapamiętać wszystkich parametrów.
Najważniejsze, aby podać źródło - szablony typu {{cytuj_książkę}} moim
zdaniem sie nie sprawdzają. Jako tako ważniejszy jest "kaliber"
źródła, a wszystkie źródła powinny być raczej unifikowane niż
rozdzielane na niczemu nie służące typy.

> Jak się to dobrze zrobi, to i sortować alfabetycznie się mogą
> JavaScriptem. :)

Ale o co chodzi z tym sortowaniem? Przecież to się ma pojawić w
kolejności cytowania?

> Te ref od początku były dla mnie obce i nieprzyjazne. Szablony są
> bardziej naturalne.

Kwestia gustu. Wywołanie typu

<ref>coś tam</ref>

nie jest aż takie nieprzyjazne, szczególnie jeśli to porównać do:

{{przypis|Nazwa do sortowania|Nazwa źródła|pozycja wewnątrz
źródła|cytat|komentarz}}

Jeśli już to tylko proponowałbym {{przypis|coś tam}}, tak aby nie
gmatwać i ułatwić zapamiętanie.

A w ogóle to należałoby zrezygnować z formy "przypis" bo jest myląca.
Źródło to nie przypis, a przypis to nie źródło. Nie wspominając już o
tym, że w encyklopedii nie powinno być miejsca na przypisy, bo
wszystko da się opisać albo w tekście (nie mamy ograniczeń co do
objętości) albo wikilinkami.

Czyli docelowo {{źródło|coś tam}}  i  {{bibliografia}} zamiast
{{przypisy}} na końcu (chociaż to pewnie dość łatwo byłoby wstawić
autobotem nawet po jednokrotnym wywołaniu {{źródło}}?

Pozdrawiam

Zureks