[Wikipl-l] ArbCom - proszę zerknijcie

Michał Buczyński sandbox w o2.pl
Pon, 28 Maj 2007, 15:57:51 UTC

> W gruncie rzeczy są tu dwa odrębne pomysły:
> 1. *Postępowanie "uproszczone"* - w prostych sprawach orzeka nie
> cały skład KA, ale jego część ("izba"). Cały skład KA orzeka w
> trudniejszych sprawach.
> 2. *Dwuinstancyjność* - sprawę w I instancji rozpatruje "izba",
> odwołanie rozpatruje KA.
>
> Na razie nie wiemy, ilu arbitrów będzie. Gdyby było ich kilkunastu (jest
> m.in. propozycja 15), to postępowanie "uproszczone" miałoby duży sens.
> (...)

O.K., widzę, że pomysły z wiki przeplatają się z tutejszymi. :)

Więc dobrze, osobiście chodziło mi o coś w rodzaju modelu z postępowaniem uproszczonym.
Jednym wspominanym problemem jest dla mnie trudność w zaangażowaniu na długi przecież okres wszystkich arbitrów jednocześnie. Niestety, w przypadku postępowania uproszczonego pojawia się problem, kiedy powinno być ono uproszczone, a kiedy nie. :)

Jako rozwiązanie widziałbym właśnie możliwość rozpoczynania arbitrażu w składzie niepełnym (jak niepełnym, kwestia ustaleń).
W przypadku gdyby arbitrzy nie mogli dojść do konsensu na predefiniowanych zasadach, tudzież ich rozwiązanie było kwestionowane przez arbitra, który nie zdążył się włączyć od początku, znów na ustalonych wcześniej zasadach, powiększało by się skład obradujący.

Moim zdaniem nie ma sensu posiadać więcej izb niż jedną czy wyłączać sędziów - siłą rzeczy werdykty tych na początku i tak będą bardzo znaczące - tak działa wiki i tego biasu nie unikniemy, jeśli nie będziemy budować chińskich murów między arbitrami.

Pozdrawiam, wieczorem zajrzę na dyskusję na wiki. :)

michał aegis maelstrom buczyński.