[Wikipl-l] Przypisy i okolice (było Re: [wikiadmins] Katastrofa w Smoleńsku)

Daniel Koć kocio w linuxnews.pl
Nie, 11 Kwi 2010, 00:05:50 UTC

Karol Głąb pisze:

> Dokładnie tak, i tak powinno być każdego dnia:-)

Oj, przy okazji tego hasła widać, że nie będzie prosto - wikikod w nim
to niestety typowy "spaghetti code" (
http://pl.wikipedia.org/wiki/Spaghetti_code ): ciężko go objąć, a jak w
jednym miejscu popsujesz, to może się popsuć dowolnie duży fragment. Już
same przypisy to koszmar, a przecież są tam jeszcze m.in. tabele i
infobox, w których są zagnieżdżone. Gdyby nie możliwość edytowania
sekcji byłoby fatalnie - a i tak znalezienie odpowiedniego fragmentu
jest trudne.

Mówię o tym nie dlatego, żeby ktoś jeszcze nie wiedział, ani żeby szukać
rozwiązania (czekam na efekty spotkania deweloperów w Berlinie w sprawie
wdrażania nowego UI), tylko żeby o tym przypomnieć - zmieniam listę,
żeby było we właściwym gronie.

Muszę tu bardzo pochwalić nowy klawisz linkowania w skórce Vector.
Znacznie ułatwia kwestie fleksji w linkach (w języku polskim często
używamy innych przypadków niż mianownik) oraz załatwia nową rzecz -
podpowiada istniejące już linki wewnętrzne. Do tej pory trzeba było
przeładować stronę z podglądem, a szukać prawidłowej nazwy hasła w
osobnej karcie przeglądarki, więc teraz mamy nową jakość.

Ponieważ bawiłem się też infoboksami, wyszły za to kolejne sprawy,
których obecne nowe UI nie rozwiąże:

1. Nie ma jednolitego standardu wstawiania grafik, więc trzeba się
namęczyć żeby zgadnąć kiedy ma być z przedrostkiem "plik:", kiedy bez
niego, a kiedy trzeba zrobić normalny link z podaną wielkością w
pikselach. Wydaje mi się, że tu warto pójść dwutorowo:
a) uzgodnić ten standard (pewnie na Wikiprojekt:Infoboksy) i go
udokumentować w opisach szablonów
b) napisać skrypt, który będzie automatycznie akceptował wszystkie
główne standardy wstawiania grafik w infoboksach (być może nawet jakoś
automatycznie konwertował do właściwego?)

2. Problem bardziej ezoteryczny, tzn. też dokuczliwy, ale nie tak prosty
do załatwienia - infoboksy są statycznym kawałkiem tekstu, przez co:
a) nie pozwalają łatwo wykryć błędu w parametrach (przez nieuwagę
podawałem odwrotnie długość i szerokość geograficzną do wyświetlenia na
mapie, komunikat błędu wyskakiwał w podglądzie i nie naprowadzał co
zrobiłem źle)
b) jeśli kod infoboksu zaczyna obsługiwać nowe pola, to tego nie widać w
  już wstawionych infoboksach, a łatwiej jest dodać informację jeśli
widać, że jest już na nią miejsce

--
Gdybym świt przywitał choć raz,
Nie czując jak mózg zgniata ciężki głaz.