[Wikipl-l] Szablon pacynkowy niezgody z zasadami polityki prywatności

Marcin Cieslak saper w saper.info
Sob, 29 Sty 2011, 19:07:01 UTC

> Hej,
>
> Zwrócono mi słuszną uwagę, na to, że szablon pacynkowy narusza zasady
> prywatności Wikimedia Foundation w przypadkach, gdy jedno z
> pacynkowych kont jest anonimowe (w sensie, że na stronie usera nie ma
> informacji umożliwiających identyfikację konkretnej osoby) - a drugie
> nie jest - czyli edytor wpisał na swojej stronie usera informacje,
> które umożliwiają jego/jej identyfikację. Wiążąc te konta szablonem
> pacynkowym - niechcący ujawniamy dane osobowe konta pacynki - wbrew
> woli zainteresowanej osoby, która po to tworzy pacynkę, żeby edycje
> [...]

Nie zgadzam się z tą interpretacją. Dane osoby na koncie pierwotnym pozostają
ujawione tak jak były i nikomu nie dzieje się krzywda. Ujawnianie powiązań
między kontami w przypadku naruszeń zasad pacynkowania nie stoi w sprzeczności
z zasadami prywatności, między innymi dlatego, że pacynka nie jest jako
taka narzędziem ochrony danych osobowych.

Uważam, że ujawnianie pacynek jest potrzebne ze względu na wpływ pacynki
stosowanej wbrew zasadom (np. udzielanie się w dyskusji sprawiając wrażenie,
że to kilka osób a nie jedna) powien być uświadomiony innym edytującym.

Akurat jak przypuszczam skarga dotyczy przypadku odwrotnego:
konto anonimowe "przejęło" konto użytkownika z imieniem i nazwiskiem.
Trudno tu mówić o ujawnieniu czyjejś tożsamości.

W przypadku opisanym w skardze, gdy "osoba ujawniona" tworzy pacynki,
które słuzyły do zachowań niezgodnych z zasadami, uznanie identyfikacji
kont pacynkowych za niezgodne z prawem doprowadziłoby do sytuacji, że
osoby z ujawnionymi danymi osobowymi np. na swojej stronie użytkownika
uzyskałyby swego rodzaju imunitet na pacynkowanie.

Następny krok: Za chwile usłyszymy, że oznaczając konto z nazwiskiem i imieniem
szablonem pacynki naruszamy dobra osobiste tej osoby. Być może osób, które
podały swoje imię i nazwisko na stronie użytkownika (albo, co gorsza,
w nazwie konta) nie wolno nam blokować.

//Marcin