[Wikipl-l] Kobiety w Wikipedii/Wikimediach

Gytha gyda.ogg w gmail.com
Pią, 11 Lut 2011, 18:06:39 UTC

----- Original Message -----
From: "Paelius"

> Moja (połówka) nie edytuje, bo nie. A mogłaby, bo wszystko wie. Po
> prostu jej to nie bawi. A takie usilne wciąganie tym bardziej ją
> zniechęca.

Mój połówek też nie edytuje ;-), choć by umiał. W ogóle jedyna osoba, którą
mi się udało namówić do w miarę regularnego edytowania, to kobieta. A
dlaczego jest nas tak mało? Wydaje mi się, że problem nie w "nieprzyjaznym
środowisku Wikipedii" (bez przesady, to nie jest strasznie skomplikowane),
ale w ogóle w innym podejściu kobiet do publicznej działalności i publicznej
wypowiedzi, kwestia przełamania swoich własnych oporów. I patrząc na dużo
młodsze pokolenie nie mam wcale wrażenia, że to się bardzo zmienia. Dalej do
większej aktywności zachęcani są chłopcy. Niewiele zmienimy, jeśli nie
zmieni się społeczeństwo.

Jaka jest w ogóle aktywność kobiet w internecie? Wg mnie to głównie blogi
będące czymś w rodzaju publicznych pamiętników, fora tematyczne kobiece albo
co najwyżej o kulturze (literatura, film), pewnie też serwisy
społecznościowe - generalnie miejsca, gdzie można się spodziewać większej
liczby innych kobiet. Problemem może też być mniejsza ilość czasu (praca,
dzieci, dom).

I poniekąd podzielam zdanie Remedios - to, czy ktoś będzie cennym edytorem,
nie bardzo zależy od płci, bardziej od wiedzy, umiejętności szukania i
weryfikowania informacji i cech osobniczych. Oczywiście, kobietom generalnie
przypisywane są pewne cechy przydatne w społeczności (np. większe
nastawienie na współpracę, a nie rywalizację), ale mniemanie, jakoby kobiety
en gros miały w warunkach tworzenia encyklopedii do przekazania coś innego
niż mężczyźni, wydaje mi się nawet w pewien sposób dla kobiet obraźliwe. Są
pewnie inne obszary zainteresowań, ale dobrego hasła o np. karmieniu piersią
nie napisze dobrze kobieta dlatego, że jest kobietą, ale dlatego, że ma na
ten temat odpowiedniej jakości źródła (ba, kobieta może mieć w tym temacie
większe tendencje do OR czy POV).

Gytha