[Wikipl-l] Kobiety w Wikipedii/Wikimediach

Natalia antyterra w gmail.com
Pią, 11 Lut 2011, 17:40:49 UTC

Ok, ujmijmy sprawę najprojściej jak się da - kobiety stanowią (mniej
więcej) 50% ludzkości. Jednak wśród edytorów stanowią, o ile dobrze
kojarzę, zaledwie 15%. Nic nie wiadomo o tym, żeby płeć żeńska miała
mniejsze kompetencje, umiejętności czy wiedzę, niż męska, a więc nie
to jest przyczyną takiego dziwnego rozkładu płci wśród edytorów.
Zdobycie wiedzy o tym dlaczego jest nas tak niewiele jest ważne z
kilku powodów:
- jeśli z grupy potencjalnych edytorów z nieznanych przyczyn
wykluczone są kobiety, to mamy mniej potencjalnych edytorów; dlaczego
to jest niefajne, chyba tłumaczyć nie muszę
- kobiety posiadają bardzo duże umiejętności społeczne, w toku
wychowania kładzie się na to nacisk, to się na Wikipedii sprawdza
- Sylwia Ufnalska zwróciła mi niedawno uwagę na jeszcze jeden aspekt -
hasła związane z kobiecym zdrowiem czy z ciążą i karmieniem są
opracowane nienajlepiej, zawierają błędy i nieścisłości, edytorki
łatwiej zwrócą na to uwagę, bo bardziej je to interesuje po prostu.

Jeśli wiadomo więc (a statystyki na to wskazują), że kobiety są grupą,
która edytować z jakichś powodów nie chce/nie może, to naprawdę dobrze
byłoby się dowiedzieć dlaczego.

I proszę bez dowodów anegdotycznych z cyklu: "a moja połówka nie
edytuje, bo ją to nie bawi", bo dowody anegdotyczne, bo one w żaden
sposób o niczym nie świadczą :)

--
Magalia