[Wikipl-l] Budżet stowarzyszenia

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Pon, 5 Paź 2009, 20:32:15 UTC

W dniu 5 października 2009 16:23 użytkownik Kornel Misiejuk
<lenrock w gmail.com> napisał:
> Przypominam że jak dwa lata temu. Niemieccy wikipedyści zainwestowali w nowe
> serwery squid w Amsterdamie, to w Polsce się ucieszyliśmy że poprawi to
> działania i prędkość korzystania wikipedii w Polsce.
>
> Mając czwartą co do wielkości wikipedię zachowujemy się trochę samolubnie,
> gdyż składamy ogromne ilości danych i je co chwila pobieramy, nie inwestując
> w sferę techniczną (pomijam indywidualne wpłaty). Nie chodzi mi o
> zaprzestanie aktualnych projektów gdyż na prawdę wszystkie je doceniam,
> tylko o tę kwotę która co roku trafia pasywnie na lokaty, gdyż nie ma
> [...]

O ile wiem to Wikimedia Deutchland miała od dość dawna własny serwer
toolsowy (taki jak i my mamy). Układ z Fundacją polegał na tym, że z
tego starego serwera zostały przeniesione konta do nowego i ten nowy
został postawiony w serwerowni w Amsterdamie i umiędzynarodowiony,
formalnie jednak jest nadal własnością WM DE (co ułatwiło jego
rozliczenie). Serwer toolsowy nie ma jednak żadnego wpływu na szybkość
działania samej Wikipedii, choć jest oczywiście bardzo użyteczny w
inny sposób. WM DE ma budżet mniej więcej 10 razy większy od naszego.
Nasz serwer toolsowy  - jakby się ktoś zgłosił z zagranicy, że chce
tam mieć konto - to by pewnie dostał  - tyle, że ten niemiecki w
Amsterdamie ma o wiele większe możliwości.

Jeśli chodzi o stawianie serwerów w ramach sieci Wikimedia Foundation
gdzieś we wschodniej/środkowej Europie to o ile wiem to w ogóle nie
jest planowane. Fundacja w tym roku zamknęła serwerownię w Seulu a w
Amsterdamie przeniosła serwery do firmy EvoSwitch i ta firma wsparła
Fundacją usługami oszacowanymi na 300 000 EUR. Serwerownia w Paryżu,
którą finansowała Wikimedia France została zlikwidowana już ponad rok
temu - głównie z tego powodu, że była bezużyteczna i ładowała WM FR w
potencjalne kłopoty prawne. Generalnie serwery muszą stać w krajach,
które mają możliwie jak najmniej restrykcyjne prawo dotyczące
publikowania w internecie. Z tego względu raczej nie ma co liczyć na
to, że np: kiedykolwiek powstanie serwerownia Fundacji w Polsce.

Jeśli chodzi o nasze wsparcie ogólnego ruchu Wikimedia to faktycznie
było dotąd dość skromne. Sfinansowaliśmy parę razy wizyty kolegów z
krajów ościennych na naszych konferencjach, dołożyliśmy też 500 EUR do
spotkania chapterów w Berlinie. Generalnie jednak nikt specjalnie od
takiego kraju jak Polska nie oczekuje, że będziemy w jakiś znaczący
finansowo sposób wspierać Fundację. Nie robi tego w zasadzie żaden
chapter w tej chwili - nawet udział niemieckiego jest od strony
finansowej właściwie minimalny. Fundacja widzi rolę chapterów raczej
nie jako dodatkowe źródło dochodu tylko jako wsparcie dla lokalnych
społeczności, źródło inspiracji i różnych działań, które da się
zrealizować lokalnie i które są lepiej dostosowane do lokalnych
potrzeb niż ew. działania globalne Fundacji.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/