[Wikipl-l] Problemy konwersji filmików dla Wikimediów

Daniel Koć kocio w linuxnews.pl
Pon, 15 Cze 2009, 14:09:30 UTC

Adam Dodek Michalik pisze:
> jest rozwijanie Wikipedii samej w sobie. Moim marzeniem jest
> stworzenie społeczności i materiałów wolnej kultury, dostępnej dla
> każdego łatwo i za darmo. Wikipedia, pomimo iż jest to bardzo ważne
> przedsięwzięcie samo w sobie, jest tylko krokiem ku wolności, ku
> budowaniu następnego etapu rozwoju kultury. Commons właśnie może

Moim także, ale rozumiem, że można mieć inne zdanie i widzieć role
Wikipedii/Commons jako ściśle użytkowe. Tak czy inaczej niezależnie od
opcji ideowej wszyscy chcielibyśmy jak najlepsza jakość na ile to możliwe.

Chciałbym podzielić dyskusję na dwa wątki: jak poprawić proces wrzucania
ad hoc oraz jak ewentualnie zabrać się za problem archiwizowania
multimediów.

Co do pierwszego to chyba naprawdę wystarczy ilustrowany poradnik
konwertowania, najlepiej wygodnym (do tego konkretnego celu) narzędziem
na wolnej licencji i dostępnego na różne platformy i zaktualizowanie
dokumentacji na ten temat gdzie się da.

A drugie - jeśli myśleć maksymalnie to myślę, że model przechowywania
oryginałów i przekodowywania ich automatycznie w miarę potrzeb nie ma
konkurencji. Do tego potrzeba głównie miejsca na dyskach, bo jeśli idzie
o moc procesorów, to bardziej sensownym wyjściem byłoby chyba stworzenie
projektu przetwarzania rozproszonego z wykorzystaniem wolnego czasu na
komputerach ochotników (tak działa np. Tiles w home w Open Street Map,
czyli aktualizowana na bieżąco mapa na podstawie danych projektu).

W kwestii archiwizacji to trzeba by też coś wiedzieć na temat planów
Fundacji, bo to większa sprawa - czy ktoś na tamtejszych listach ten
temat poruszał, czy nie bardzo? Bo problem przewodnika to krótka piłka -
kto potestuje i znajdzie jak najprostszy sposób niech go opisze i sam
lub z pomocą weźmie się za dokumentację.

--
Nawet gdy wichura