[Wikipl-l] Wikibu

Peter Domaradzki belissarius26 w gmail.com
Wto, 9 Cze 2009, 02:24:44 UTC

Są dwa problemy główne: nieaktywne wikiprojekty (historia jest wręcz
martwa) i nieaktywne panele pomocowe. Wyłazi tu jedna z naszych
brzydkich cech, a mianowicie brak porządku. Userzy zgłaszający się
jako chętni do pomocy (biję się w piersi, sam taki jestem) niezbyt
często - by nie rzecz wcale - zaglądają na strony, a tym samym
możliwość uzyskania pomocy równa się zeru, tym bardziej, że proszący o
nią potrzebuje wsparcia dziś, a nie za miesiąc czy pół roku.
Przyrzyjcie się dyskusjom projektów - toż to nie są dyskusje
eksperckie, a w rzeczy samej sejmiki szlacheckie: o tym jak powinno
być nie decydują wiedzący, a zwykła większość... :(

Dlatego moja propozycja idzie dalej: zamieśćmy w "Witaczu" listę
chętnych do pomocy w określonych dziedzinach, ale zgłaszających chęć
informujmy, że będą zobligowani do rzeczywistej a nie pozorowanej
pomocy i że (ewentualnie) mogą być z tego rozliczani (czy i jak, nie
wiem). Wiem, wiem - witacz jest i tak zbyt rozbudowany; żaden
nowicjusz nie zechce tego czytać itp, itd - ale jeśli oferta pomocy
(tak technicznej, jak i merytorycznej w dziedzinach) zostanie
przedstawiona jasno, wyraźnie i WIDOCZNIE, może stanowić zachętę dla
nowicjuszy w miejsce odstraszania.

Pamiętajmy, że wkroczyło w życie trzecie pokolenie ery komputerowej.
Pierwsze uczyło się od zera przechodząc z maszyny do pisania na
klawiaturę takiego np. "Atari" (to mastodonty jak ja); drugie zna
wszystko od budowy po języki i konfiguracje (to większość); trzecia
nic nie musi umieć, bo komp robi wszystko za nich, a więc mamy do
czynienia (nie mówię o wyjątkach a masie) z wtórnym analfabetyzmem
komputerowym, gdzie łopatologia jest nie tyle wskazana, co konieczna.
Piszę to obserwując młodzież amerykańską (jakby nieco w przodzie przed
polską), która znajomość mechanizmów, działania, języków itd uważa za
wiedzę całkowicie zbędną, a nabyta szybkość operowania klawiszami też
wkrótce umrze, gdy mysz całkowicie zastąpi "touch-screen", a
klawiaturę "speach-translator". Żyjemy na bardzo szybkiej ścieżce
zmian technicznych, ale pomoc merytoryczna w setkach dziedzin wiedzy
będzie potrzebna tak długo, jak trwać będzie budowa światowej
wikipedii...
--
Piotr 'Beliss' Domaradzki