[Wikipl-l] Wikibu

Olaf Matyja olafmat w gmail.com
Pią, 5 Cze 2009, 09:42:49 UTC

2009/6/5 Stan Zurek <zureks w gmail.com>

> No ja też nie wiem, ale nie o to chodzi. Chodzi o wizję, a nie o
> szczegóły, które zawsze można dopracować. Chodzi o to, że jest ogólnie
> wiadomo, że nie ma obecnie ŻADNEGO globalnego systemu, który pomógłby
> czytelnikowi się zorientować na ile hasło jest wiarygodne.
>
> Wizja jest taka, że przydałoby się zaimplementować taki system, który
> mierzyłby z automatu co się da, ale byłby skalowalny na tyle, żeby w
> przyszłości można dodać inne współczynniki, nie wykluczając ręcznych
> wpisów typu: zarzuty merytoryczne, porównanie z odpowiednikiem PWN,
> itd.

> [...]

Pomysł bardzo interesujący. Mi właśnie chodziło o to, że trudno to
porównać automatycznie. Ale ręczne porównywanie z PWN mogłoby się
udać. W szczególności podoba mi się, że ocena nie ma być punktowa,
tylko chcesz podawać, czego brakuje, a co jest. Oceny punktowe jakości
artykułów mają to do siebie, że są bardzo subiektywne i moim zdaniem
prowokują tylko niepotrzebne napięcia między autorami - ktoś kogoś źle
oceni, tamten się obrazi i jednego autora mniej.

Może poproś o Wikigrant na Uniwersalną Encyklopedię PWN na DVD.
Kosztuje ok. 140 zł i ma podobną liczbę haseł i ilustracji, choć nie
jestem pewien, czy to te same treści. Albo wypożycz laptopa z dostępem
do internetu i pójdź do biblioteki?

Tylko w jakim czasie przejrzałbyś 150000 haseł? Aktualnie próbuję
przejrzeć samą matematykę na tej zasadzie, że porównuję ją z kolejnymi
hasłami z Encyklopedii Szkolnej (bo tam jest wybór najbardziej
podstawowych haseł matematycznych, a poziom zaskakująco dobry) i
ewentulanie uzupełniam lub poprawiam. Wychodzi mi jednak na to, że nie
jestem w stanie uzupełnić po pracy więcej niż dwa-trzy hasła, bo kiedy
organizacja danego hasła na wiki i w encyklopedii szkolnej jest
zupełnie inna, trudno porównać, co jest w jednym artykule i nie ma w
drugim. Ale faktycznie, gdybym się ograniczał do samej oceny, poszłoby
szybciej.

Pozdrawiam,
Olaf