[Wikipl-l] Propozycja zmiany dotyczacej listy dyskusyjnej KA

Robert Drózd robdrein w poczta.onet.pl
Sob, 6 Wrz 2008, 19:22:55 UTC

Witam,

Zaraz wystartują wybory do nowej kadencji Komitetu Arbitrażowego.
Podobnie jak przy poprzednim głosowaniu nie kandyduje ani jedna osoba,
której właśnie kończy się kadencja. Kilka osób, które o to pytałem
(Pimke, Wulfstan) raczej nie jest zainteresowanych ponownym wyborem.
Domyślam się ile czasu zajmuje praca w komitecie, dlatego nie dziwię
się że obecni arbitrzy nie zabiegają o reelekcję.

Jest to jednak trochę niepokojące z kilku powodów:

1) Doświadczenie byłych arbitrów nie posłuży już nowym członkom KA, ci
obecnie wybrani wystartują z niewielką wiedzą na temat wewnętrznego
działania komitetu.

2) Wymiana składu może skutkować tym, że osoby, które były
uczestnikami spraw zarządzanych przez komitet mogą chcieć ponownie się
do niego odwoływać licząc tym razem na lepszy dla nich werdykt. W
przynajmniej kilku przypadkach przez ostatni rok mieliśmy próbę
wykorzystania zgłoszenia do KA jako sposobu "dołożenia" użytkownikowi,
z którym ktoś miał na pieńku.

3) Za kilka kadencji zabraknąć może kandydatów. ;-) Ale to na razie
mniej istotny szczegół.

Co do punktu pierwszego - myślę czy nie przydałaby się modyfikacja
zasad działania komitetu dotyczących listy dyskusyjnej.

Obecnie mamy: "Dla potrzeb Komitetu Arbitrażowego utrzymywana jest
zamknięta lista dyskusyjna, do której są zapisani wszyscy członkowie
Komitetu i tylko oni."

Zmieniłbym to i pozostawił na liście dyskusyjnej wszystkich *byłych*
arbitrów, oczywiście bez prawa głosu i żadnych dalszych obowiazków.
Mogliby po prostu pełnić rolę doradczą w różnych sprawach
rozpatrywanych przez komitet.

Taki system działa na en.wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Arbitration_Committee#Mailing_list
- na liście są członkowie obecni, byli oraz Jimbo Wales. :-)

O ew. wykluczeniu czy zawieszeniu udziału w liście byłego arbitra
decydowaliby arbitrzy obecni, np. w przypadku gdy były arbiter staje
się stroną postępowania prowadzonego przez KA.

(Mówię cały czas o liście dyskusyjnej, nie wiem jak z dostępem do
wewnętrznej wiki KA, nie wiem jak dzielą się pracę między listę i
wiki).

Co sądzicie o takiej zmianie? Myślę że na jakość prac KA mogłoby
wpłynąć to, że pod ręką będą "weterani", którzy powiedzą w jaki sposób
podobną sprawę rozwiązali 3 lata wcześniej.

Pozdrawiam,
Robert

--
Robert Drózd