[Wikipl-l] Szkolenie z wiki na SGGW

Przykuta przykuta w o2.pl
Śro, 1 Paź 2008, 21:30:18 UTC

> Tak, ale masz załóżmy 3 godziny na całe szkolenie i chcesz, żeby
> uczestnicy wiedzieli jak pisać nowe artykuły, bo projekt ma polegać na
> pisaniu nowych artykułów, a nie poprawianiu starych. Więc pokazujesz
> im krok po kroku jak to zrobić. To jest chyba najbardziej racjonalne
> podejście.

Dobrze byłoby, gdyby na czas warsztatu wpisywali w pasek edycji:

[[Wikipedia:Akademia]] - tam może coś przygotować.

> [...]
> początkujący)  - potem im tłumaczysz, że na początku musi być
> definicja z pogrubionym tytułem i że tekst warto podzielić na sekcje i
> akapity oraz aby uważać aby nie było spacji na początku akapitu.
> Następnie mówisz jak się robi linki wewnętrzne i linkujecie hasło,
> przy okazji sprawdzając przy pomocy wyszukiwarki jakie hasła są a
> jakich nie ma z danej dziedziny. Potem mówisz o kategoriach,
> tłumaczysz jak działają i wstawiacie odpowiednie kategorie. W tym
> momencie hasło jest już w miarę OK - zajmie to ok 45 minut do godziny.

MOzna pocwiczyć na brudnopisach i pokazac, jak sie przenosi hasło - sami nie będą jeszcze mogli, ale na przyszłośc może się przydać. Warto często podkreślać kwestię NPA.

> Następnie tłumaczysz jak się ładuje i wstawia obrazek i po ok 30
> minutach macie obrazek w haśle (muszą oczywiście przed zajęciami mieć
> przygotowany jakiś obrazek).

tu można chyba jeszcze więcej ilustracji dodać

http://pl.wikipedia.org/wiki/SGGW

:) - może też jakieś kategorie z Commons?

Potem tłumaczysz, że warto podać źródła -
> tworzycie sekcję "bibliografia" i wstawiacie te źródła w formie listy
> - to jest jakieś 15 minut.

I tu znowu o NPA ;)

Potem tłumaczysz co to jest infobox i
> szablony i wstawiacie odpowiedni infobox do hasła - jakieś 30 do 45
> minut. Jak zostanie się trochę czasu opowiadasz o przypisach i
> przerabiacie bibliografię w listę odnośników.

Można przetestować nowe przyciski dot. przypisów ;) - 20 minut

 Fajnie jest przy tym
> mieć w głowie jakich schemat działania - ale można też spontanicznie
> reagować na pojawiające się problemy - np: nie planowało się tłumaczyć
> jak tworzyć tabele, ale w arcie jest tabela - no to trzeba wyjaśnić
> szybko jak się ją tworzy...

i przetestowac nowy przycisk :)

> [...]
> obrazka. Takie absolutne minimum, które trzeba na starcie posiąść aby
> coś z sensem napisać to jest obecnie IMHO: formatowanie tekstu (czyli
> bold, italic, sekcje i akapity), linki wewnętrzne oraz kategorie.
> Wbrew pozorom poprawianie istniejących artykułów wcale nie jest często
> prostsze, gdyż arty są najeżone wikikodem, który aby coś z nim zrobić,
> trzeba rozumieć. - i tak przy poprawianiu, aby art nie został popsuty,
> trzeba te wszystkie wcześniej opisane elementy mieć opanowane. W
> przeciwnym razie to poprawianie będzie wyglądać np tak:

Może by się przydała instrukcja - jak tworzyć warsztaty :)

przykuta