[Wikipl-l] Lista księgarni na stronie rozwiązywania numerów ISBN

Robert Drózd robdrein w poczta.onet.pl
Wto, 18 Mar 2008, 18:41:35 UTC

Witam,

Dostałem bardzo podobnego maila na priv. Dwa miesiące temu też mnie
pytali czy mogą dodać linka - odpowiedziałem, że zasad regulujących
zawartość tej strony jak dotąd nie mamy.

Faktycznie trzeba by ustalić jakie księgarnie mogą być na tej liście i
w jakiej kolejności - gdy zaglądałem tam w historię zmian
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedia:Ksi%C4%85%C5%BCki&action=history
- jest tam wolna amerykanka. Jedni dodają, inni usuwają.

Przedstawiciel księgarni nie chciał mi powiedzieć ile osób wchodziło z
Wikipedii, ale zgaduję że sporo. Strona [[Specjalna:Książki]] była
wyświetlana 9 tysięcy razy w lutym - więc jeśli ktoś ma link na samej
górze, "jest się o co bić".

Widzę trzy sposoby na rozwiązanie problemu:

1. albo ustalamy, że tam mogą być księgarnie "na tyle ważne, że encyklopedyczne"
jak Merlin czy Empik, pozostaje ustalić, które są ency, które nie.

Sprzeciwiam się takiemu wyborowi - to oznacza niezliczone wojenki i
dyskusje czy księgarnia X jest ważniejsza od księgarni Y.

2. albo pozwalamy na dodawanie wszystkiego, tylko ew. wpływamy na
kolejność, tak aby ksiazki-krzak.com.pl nie były na początku takiej
listy.

Tak chyba jest na de.wiki - księgarnie posortowano alfabetycznie,
dodano też porównywarki cen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:ISBN-Suche

Warto zauważyć - na de.wiki linki do księgarni są na tyle na dole (pod
bibliotekami), że obecność linku na Wikipedii to nie będzie sprawa
tysięcy wejść miesięcznie, co najwyżej kilkudziesięciu.

Tak więc księgarnie byłyby mniej zainteresowane przepychaniem się.

3. albo całkowicie rezygnujemy z linków do księgarni, jak proponował
już to Ency.

Na en.wiki wybrano właśnie ten sposób - są wyłącznie linki do
katalogów bibliotek.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Book_sources

Tylko pytanie - czemu ma służyć strona "Specjalna:Książki" na którą
trafia się po kliknięciu numeru ISBN.

Na pewno temu, aby czytelnik zdobył więcej informacji o książce. Czy
także, aby mógł ją kupić? Jeśli stwierdzimy że tak - należy mu to
ułatwić. Skoro w innych przypadkach (mapy) dajemy linki do
komercyjnych serwisów, tutaj też?

Tak więc sposób najbardziej transparentny i nie pozostawiający
wątpliwości to 3 - a dający najwięcej wygody naszym czytelnikom to 2.

Pozdrawiam,
Robert

--
Robert Drózd