[Wikipl-l] Naruszenie licencji dla grafik wewnątrz wiki

Witek witekkrypczyk w gmail.com
Nie, 23 Wrz 2007, 13:10:45 UTC

23-09-07, Daniel Miłaczewski <dm w mikrobit.pl> napisał(a):
> Zdarzają sie naruszenia licencji na jakiej była udsotępniona pierwotna grafika.
> Wygląda to np tak: pierwotna grafika jest udostępnona na WIKI np na licencji GFDL jako bitmapa. Następnie ktoś przerabia tę grafikę na SVG i umieszcza ja pod nową nazwa a stara zostaje skasowana. Autor SVG podaje nowa grafike jako pracę wlasna nie podając ani poprzedniej grafiki jako źródła ani jej autora przy czym do tego zmienia licencję np na PD.
>
> jako przykład moja grafika:
> [...]

Przydało by się zmienić [[MediaWiki:Uploadtext]], bo teraz wygląd tak,
że aż prosi się, aby go nie czytać i  zresztą nic ciekawego tam nie
ma.

Przydało by się jeszcze wygenerować listę grafik mających w szablonie
wpisaną inną wersje z inną licencją, lub mających taką samą nazwę poza
rozszerzeniem, a inną licencje, inaczej cieżko znaleść takie
przypadki. Można by jeszcze wydzielić z tego te których jedna wersja
to (gif|png|jpe?g), a druga svg, choć zdarza się też np. dorysowanie
czegoś i zmiana licencji.

Dodam jeszcze, że znajomość licencji i idei wolnej
dokumentacji/kultury jest wielu osobą obca, więc przydało by się
spisać poradnik wyboru licencji (nie opis licencji), podzielony na
sekcje:

*sam wykonałem grafike
**opierałem się na innej grafice, lub wykorzystałem jej fragmenty
**sfotografowałem, lub zeskanowałem obraz, okładke, zdjęcie, ulotke,
lub inny płaski obraz stworzony przez człowieka
**Zrobiłem zdjęcie naturalnego, lub/oraz trójwymiarowego obiektu
**Wykonałem moją prace od zera w programie graficznym, etc
*reszta mniej więcej wiadomo
tytuły sekcji {{dopracować}} ;)

W poradniku przydało by się umieścić informacje o cechach licencji,
korzysciach/wadach jakie za sobą niosą, oraz informacje, kiedy trzeba
wybrać daną licencje obopwiązkowo/nie można wrzucić.

P.S. Można by też spisać gdzieś co znaczy, że wikipedia jest wolna, bo
interpretacji tego powstaje wiele, aż po to (choć raczej na zewnatrz),
że jest chaotycznym tworem w którym można robić co się chce, a
przypadkiem coś z tego wyszło (a później wychodzi, że cofający POV
jest zły, bo chce zabrać wikipedie tylko dla siebie, a przecież jest
własnością całego swiata)