[Wikipl-l] Nowe SDU

Konrad Kurzacz konrad.kurzacz w gmail.com
Pon, 1 Paź 2007, 19:22:48 UTC

01-10-07, Robert Drózd napisał(a):

> Wydaje mi się, że ludzie nadal będą się rzucali sobie do oczu - nic
> nie poradzimy na to, że polityka i religia to tematy, na które nie
> umiemy rozmawiać spokojnie. Tyle, że będzie znacznie trudniejsze
> określenie, co z takim artykułem zrobić. Jeśli jakiś admin podejmie
> się odpowiedzialności za rozstrzygnięcie dyskusji, zaraz spadną na
> niego gromy.

Trafiłeś w samo sedno, ale poszedłbym w tym stwierdzeniu nawet o krok dalej.
Czasami mam wrażenie, że niektóre z naszych stereotypowych wad narodowych
(np. tendencja ku liberum veto i zawadiactwa a nie konsensusu) są
przenoszone również do Wikipedii i internetu w ogóle.

Na Commons system mieszany tj. dyskusja połączona z głosowaniem zdaje dość
dobrze egzamin. Oczywiście zdarzają się kontrowersyjne rozstrzygnięcia
dyskusji przez administratorów, ale należą one do rzadkości i nikt nie
wyzywa drugiej strony od cenzorów albo mafii tak jak to ma nieraz u nas
miejsce.

W ostatnim czasie na polskojęzycznej Wikipedii została zapoczątkowana
tendencja do unikania głosowań na rzecz dyskusji opartych na konsensusie.
IMO dlatego proponowana reforma SDU idzie w dobrym kierunku. Głosowania są
oczywiście prostsze: mają ściśle wyznaczone ramy czasowe a ich wynik jest
bardzo mocnym argumentem w dyskusji. Jednak dla ludzi posiadających
przynajmniej trochę oleju w głowie głosowania niepodparte argumentacją
merytoryczną są obrazą intelektu i zaprzeczeniem idei kooperacji, która leży
u podstawy działania Wikipedia.

--
Pozdrawiam
Konrad Kurzacz