[Wikipl-l] Niestety po raz wtóry

Gemma studio w gemma.edu.pl
Pią, 2 Mar 2007, 18:08:03 UTC

> From: "Wlodzimierz Holsztynski" <sennajawa w gmail.com>
> Kolory definiuje sie obiektywnie. Istnieja specjalisci
od kolorow, istnieja cale katalogi kolorow, z formalnie
ustalonymi nazwami, chyba ponad dziesiec tysiecy
nazw (prawdopodobnie nazw zlozonych).

Obiektywnie można zdefiniować tylko próbki, np. substancje służące do
wywoływania wrażenia barwnego (podając skład chemiczny i proporcje
składników). Samego wrażenia barwnego nie da się zdefiniować naukowo z
powodu tysiąca różnych czynników począwszy od warunków obserwacji a
skończywszy na wzorcach kulturowych czy nawet samym samopoczuciu
obserwatora.

Wzorników barw (wrażeń wzrokowych) nie ma i nigdy nie będzie, są tylko
wzorniki barwników, farb, pigmentów, lakierów, emalii, tynków, obić, oklein
i innych materiałów wykończeniowych. Są też wzorniki minerałów, włosów itd.
Ale to wszstko przybiera barwę za każdym razem inną właśnie w zależności od
bieżącej obserwacji.

>Uznajmy to za figure stylistyczna. Powinienem byl
powiedziec raczej, ze "fizyka definiuje
kolor jako dlugosc fali"; ale sa tez mieszane
kolory. Czyz nie ma calego dzialu nauki, zajmujacego
sie kolorami?? A nawet biologicznym i psychicznym
aspektem kolorow? Nie wiem, tylko pytam.

Bardzo rzadko jest to pojedyncza dlugość fali, przeważajaca większść, to
mieszaniny z całego spektrum światła widzialnego. W dodatku rózne mieszaniny
mogą dać ten sam efekt i vice cersa.

Beno