[Wikipl-l] Strona główna plwiki - czy czas na zmianę layoutu?

Wlodzimierz Holsztynski sennajawa w gmail.com
Wto, 24 Kwi 2007, 01:10:04 UTC

On 4/23/07, Piotr Banasiak <sacud777 w gmail.com> wrote:
> Tak sobie właśnie wszedłam na ciekawą wiki:
>
> http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada
>
> [...] ten ciekawy interfejs oparty jest na języku
> JavaScript. Metoda wstawiania prosta:
> http://ca.wikipedia.org/wiki/Plantilla:Metacaixa
> Może warto zaimplementować to na plwiki?

Może warto (odświeżyć, byle nie "odświerzać").
Nie jestem ekspertem. Natomiast wygląd tej
strony zalatuje mi przedszkolem i siuśkami.
Chyba chodzi o coś więcej niż infantylny wygląd ikon.

Chciałbym Wam przedstawić swoją starą zasadę
graficznego układu materiału:

    grafika nie powinna wprowadzać żadnych
    regularności i symmetrii, które nie mają
    odzwierciedlenia w samym materiale.

Chodzi o to, że falszywe regularności (ustawianie
tabelek po linijkę) jest męczące, myli, oraz
ukrywa w swojej halasującej regularności te
prawdziwe (czytelmnik nie wierzy, że regularność
grafiki pomaga mu rozumieć meritum).

Precz z fałszywymi regularnościami.

Gdy niepowiązane logicznie elementy są
przedstawione nieregularnie (np. nie pod linijkę),
to obraz na ogół jest milszy dla oka, na pewno
na dłuższą metę. Wiedzieli o tym starożytni
Chińczycy i Grecy.  (A jeżeli powstaje zbyt
zabałaganiony obraz, to jest to wina nielogicznego
materiału, za mało merytorycznie zorganizowanego,
nie dostarczającego podstaw do symetrii graficznej).

(Używam słowa "symetria" nieco matematycznie,
jako synonim regularności, z grubsza mówiąc).

Stosowałem kiedyś swoją zasadę w praktyce,
i moje oczy bardzo mi były wdzięczne za nieco
nieregularne, niewięzienne, niebiurowe,
niekoszarowe obrazy.

Pozdrawiam,

    Włodek