[Wikipl-l] Administrator było: Re: Blog innego korektora

Michal Rosa michal.rosa w gmail.com
Pon, 28 Sie 2006, 07:20:46 UTC

On 8/28/06, Bartek Szumski <szumyk w poczta.onet.pl>

> Coraz więcej administratorów którzy swoje uprawnienia widzą jako MISJĘ
> SPECJALNĄ

Bo o jest misja specjalna.

> Według nich administrator nie pisze artykułów tylko je kasuje, patroluje OZ,
> głosuje we wszystkich głosowaniach, gardłuje w dyskusjach i siedzi na IRCU.
> (a dla niektórych jeszcze pisze booty w perlu)

Zgadzam sie z powyższym z wyjątkiem tego "nie pisze artykułów" -
jestem takim adminem i jestem z tego dumny bo ja tak właśnie rozumiem
część zadań stawianych przed administratorem - admin dba o dobro
projektu, a to oznacza także czyszczenie, sprzątanie, głosowanie i
pilnowanie.

To jest właśnie to o czym już mówię od pewnego czasu - administracja
jest, a właściwie powinna być, '''funkcją'''.  Administratorzy czy
ciecie są właśnie od pilnowania przestrzegania porzadku w każdym
znaczeniu tego słowa - i dlatego powinna być wprowadzona różnica
pomiędzy "stopniem zaufanie" (dobry, doświadczony, zaufany
Wikipedysta), a '''funkcją''' administratora - osoby która pilnuje i
lata z miotłą za innymi.

> Dla mnie to żaden administrator - sensem wikipedi jest tworzenie
> Encyklopedii, czyli pisanie artykułów.

W idealnym świecie bez wandali, osób nie łamiących podstawowych zasad
WIki masz rację, ale to niestety nie jest idealny świat.  Gdyby tak
było to nie spędzałbym godzin dziennie na OZ wycinając idiotyzmy i
cofając wandalizmy ale tworzyłbym nowe hasła.

> Jego misją jest doświadczenie w tworzeniu encyklopedii i jej dalszy rozwój.

Zgadza się, a co się z tym wiąże - sprzątanie itd (zobacz wyżej).
Wiąże się też z tym pomoc mniej doświadczonym Wikipedystom - a to
oznacza właśnie patrolowanie OZ - napominanie, chwalanie, zwracanie
uwagi i nagradzanie za dobre edycje.  Wiąże się też z tym
przestrzeganie i tworzenie nowych zasad - bo niestety nie dla
wszystkich przestrzeganie zdroworozsądkowych zasad jest oczywiste, a
więc niektóre rzeczy należy kodyfikować.

> Reszta to zabawki ułatwiające życie - dla niektórych ZABAWKI do zabawy.

Patrolowanie OZ to zabawka?  Sprzątanie po wandalach to zabawka?
Kasowanie grafik NPA to zabawka?  itd, itp.

Na Wikipedii są potrzebne zarówno osoby tworzące hasła i nie
interesujące się niczym innym, jak i ciecie którzy traktują swój sens
istnienia na Wiki właśnie jako "misję specjalną" związaną ze
sprzątaniem.  Obie te dobrowolnie wybrane funkcje są potrzebne i bez
siebie istnieć nie mogą.  Chciałbym widzieć jak wyglądałaby Wikipedia
gdyby wszyscy tylko "pisali hasła", a nikt nie zajmował się techniczną
i administracyjną stroną Wikipedii.

--
Michal Rosa