[Wikipl-l] kvaleberg?

Przemyslaw 'BlueShade' Idzkiewicz blue w wave460.net
Śro, 2 Sie 2006, 08:18:36 UTC

hej,

zauważyłem dziwne zjawisko, które nazwałbym outsource'owaniem
funkcjonalności - ja rozumiem, że nie każda funkcja wikipedii musi być
realizowana przez mediawiki i w sumie nie mam nic przeciwko inicjatywom w
stylu tools.wikimedia.de (oczywiście, i tak uważam, że to powinno być po
polsku i w ogóle, ale ok, to jest specyficzna funkcja i w sumie potrzebna
głównie kontrybutorom wikipedii, a nie zwykłemu pasywnemu userowi)

ale - i tu zmierzam do senda - mierzi mnie taki "outsourcing" w treści
artykułów...

weźmy takie

[[Graniczki]]  - http://pl.wikipedia.org/wiki/Graniczki

w prawym górnym rogu mamy współrzędne geograficzne, które są aktywnym,
zewnętrznym linkiem, do jakiejś strony, która działa również w oparciu o
mediawiki, ale pod totalnie niewikimediowym adresem...

uważam, że to nienajlepszy pomysł... wikipedia powinna być spójnym tworem
- jeśli linkujemy do zewnętrznego serwisu, to miejsce na tego rodzaju
linki jest na dole artykułu - jeśli musi być w treści, to niech chociaż
będzie WYRAŹNIE napisane, że to jest link do zewnętrzego serwisu (nie
każdy od razu widzi, że ten link ma inny kolor i ikonkę), a nie tak, jak
teraz - że aktywny jest kawałek teksu i użytkownik nie wiedząc o tym,
przekierowywany jest do innego serwisu - co gorsza, wyglądająco bardzo
podobnie do wikipedii - w związku z czym, zwykły user może myśleć, że to
wciąż wikipedia i będzie zdziwiony, że tak nie jest...

nie wiem, jaka jest skala tego zjawiska, ale uważam, że nie tędy droga...

jeśli taka funkcjonalność jest bezwzględnie potrzebna wikipedii, to w
takim razie, powinno się postawić ten serwis, obok commons, w ramach
struktur wikimedia... (chociaż z commons też widzę kilka problemów, o
których wspominałem przy przeszłych okazjach)... a jeśli nie jest
niezbędna, to traktować to tak, jak każdy inny serwis - czyli albo link na
dolne, albo - w drodze wyjątku - wyraźnie oznaczony w treści artykułu...

pozdrawiam,
   blueshade.

--
"A breathalyzer? Was this guy serious? Those pedestrians had been
extremely agile. There was no way Butch could have mowed down as many as