[Wikipl-l] NPA - Julian Skelnik

Tomek "Polimerek" Ganicz polimerek w gmail.com
Sob, 1 Kwi 2006, 23:37:41 UTC

Stan Zurek napisał(a):

> Załóżmy taką hipotetyczną sytuację, że jakiś nieświadomy złego (i w
> działający w dobrej chęci, a jakże) Wikipedysta zerżnie/ukradnie jakiś
> tekst/zdjęcie z jakiegoś tam źródła. Załóżmy również, że właścicielem
> praw autorskich jest jakiś napalony koleś, który wymyśli sobie, że
> może tak naprawdę coś na tym skorzystać i będzie chciał pozwać kogoś
> do sądu o odszkodowanie. Znając życie nie będzie mu się chciało tropić
> owego Wikipedysty, tylko będzie mierzył pewnikiem w Wikipedię, czyli
> tak naprawdę chyba docelow w stowarzyszenie Wikimedia?

W Stowarzyszenie to na pewno nie, bo ono nie jest prawnym reprezentantem
Wikipedii. Prawnym reprezentantem Wikipedii jest tylko i wyłącznie
Fundacja Wikimedia. Jednak nawet ona odpowiada tylko za całość. Aby się
dobrać do skóry Fundacji trzeba by udowodnić, że ona nie reaguje na
naruszenia praw autorskich, co jest nieprawdą, bo ma wręcz hopla na tym
punkcie i bardzo dba o to, aby w miarę możliwość wszystko przebiegało
legalnie.

> Tak naprawdę, to nawet w tej chwili może być całkiem spora grupa osób,
> które wiele tekstów przepisują żywcem z jakiegoś mniejszego wydania
> encyklopedii, czym oczywiście łamią prawa autorskie, ale co jest
> bardzo trudne do weryfikacji.
>
> Co wówczas? Niech się z tego zrobi grubsza afera, to jakiś
> urzędniczyna wyda nakaz zwinięcia interesu w trąbkę i po zabawie...

Właśnie aby uniknąć takiej sytuacji Fundacja ostro reaguje na wszelkie
informacje o naruszeniu prawa autorskiego. Czasami nawet w tym mocno
przesadza. Ostatnio np. całkowicie zablokowano francuskie wikicytaty, bo
się wydało, że był tam jeden autor, który wstawił kilka tysięcy cytatów
z naruszeniem prawa autorskiego.

Na wszelkie sygnały nt. naruszenia praw autorskich trzeba reagować ostro
i szybko, dla dobra naszych projektów.

Faktycznie jednak moje doświadczenie z odpowiadania na maile przysyłane
na info-pl w wikimedia.org - wskazują na to, że szczególnie aktywni w
domaganiu się w respektowaniu ich praw autorskich są często Ci co sami
je łamią. Jak dotąd "utopiłem" już dwie strony, których "autorzy"
domagali się usunięcia z Wikipedii treści naruszających "ich" prawa
autorskie, a po dokładnym śledztwie okazywało, się że zarówno nasz
autor, jak i zgłaszający protest, zrzynali z tych samych drukowanych
źródeł, co zdaje się ma też i miejsce w tym przypadku. Rzecz jasna,
w pierwszej kolejności usuwałem treści naruszające prawa autorskie z
Wikipedii, ale będąc konsekwenty zgłaszałem też takie samo naruszenie
providerom serwerów stron osób które to zgłosiły. Dura Lex - Sed Lex -
dla każdego.

--
Tomasz "Polimerek" Ganicz
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Polimerek