[Wikipl-l] Zgłoś błąd

picus-viridis picus-viridis w o2.pl
Pią, 16 Wrz 2011, 18:55:21 UTC

> Zauważyłam niedawno pewną tendencję na ZB, która jest (chyba) dość
> niepokojąca. A mianowicie, jak wiemy, często pojawiają się tam różne
> zgłoszenia nie do końca "na miejscu" (np. dotyczące błędu na innej wiki,
> potrzeby uzupełnienia hasła o jakieś dane, skontaktowania się z autorem
> artykułu itd.). I niestety problemem, moim zdaniem, jest reakcja
> niektórych odpowiadających, którzy kwitują takie prośby stwierdzeniem
> "to nie błąd", "to trzeba zgłosić gdzie indziej" itd.

Zaiste, bywają zgłoszenie w brzmieniu "w tym a tym artykule brakuje takiej to informacji"; SOA - "brak to nie błąd". Już nie pamiętam, co mi osoba wstawiająca szablon {{Załatwione}} odpisała w odpowiedzi na uwagę, że (w tym konkretnym przypadku) to jakby u Krystyny Jandy pominięto rolę w "Człowieku z marmuru".

Mamy też przypadki artykułów (biograficznych, bo takie głównie śledzę) bez źródeł, albo opartych na krynicach wiedzy typu filmweb, gdzie ktoś podający się za członka rodziny czy przyjaciela usiłuje prostować...

> Właśnie po to jest ta strona, żeby ktoś, kto nie zna Wiki, mógł się
> jakoś z nami skontaktować. I nawet jeśli wybrał nie do końca odpowiednie
> miejsce, to trzeba go dokładnie pokierować, a nie zbywać.

Ba, mało kto ze zgłaszających wraca na WP:ZB by sprawdzić reakcję.

> Gdyby ci ludzie wiedzieli, że z błędem pliku na Commons trzeba iść na
> Commons, to by to zrobili. Więc zamiast pisać "zgłoś to na Commons" ("a
> co to Commons?" - pomyśli zgłaszający i się zirytuje, że chcemy się go
> pozbyć, a nie pomóc mu zlikwidować błąd) i zaraz potem odfajkowywać
> {{załatwione}}, warto by albo dokładnie go pokierować, albo zrobić to za
> niego.

Commons to bagno. Nikt tam nie wymaga weryfikowalności. Można wrzucić fotkę i dowolnie ją opisać. Do tego mapy, rysowane przez POV-fighterów bądź po prostu błędne. Ja sam wymalowałem mapkę 100 okręgów jednomandatowych do Senatu, rąbnąłem się 2 razy - jeden błąd sam znalazłem, drugi poprawiono bez mego udziału. - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Single_member_constituencies_-_elections_to_the_Senate_of_Poland.png

A na podstawie nieczytelnych napisów na fotografiach nagrobków co niektórzy wprowadzają danie biograficzne...

> Dla przeciętnego czytelnika ZB to jedyny kontakt z nami. Nie reagujmy
> "na odczepnego".

Chyba "zgłosiciela" ;-)

> Tyle mentorstwa ode mnie :-)

Ja też się wywnętrzyłem. I tak dobrze, że kolejka na WP:ZB zeszła poniżej 300

Picus viridis