[Wikipl-l] Wikiprojekty i ogólne zalecenia i zas ady Wikipedii

Krzysztof Imbierowicz krzimb w o2.pl
Śro, 14 Sty 2009, 08:16:14 UTC

Dnia 14 stycznia 2009 1:32 "Tomasz Ganicz" <polimerek w gmail.com> napisał(a):

> To niestety pokazuje tylko słabość tego systemu - bo mogą się przecież
> zdarzyć w takim razie bliźniacy, którzy mają takie samo imię, urodzili
> się w tym samym roku i na dodatek w tym samym też zmarli (np: biorąc
> udział w tej samej bitwie). Wówczas i tak nie będzie innego wyjścia
> jak jednak oprócz dat dać im inne rozróżnienie w tytule hasła :-).

Nie ma takiej możliwości, aby nadać to samo imię bliźniakom. Wśród Piastów (myślę, że w pozostałych dynastiach podobnie) to samo imię wśród potomstwa (poza linią Piastów oleśnickich, gdzie wszystkim męskim przedstawicielom nadawano imię Konrad - Konrad III Stary miał pięciu synów o imieniu Konrad - tu nie było bliźniaków ;)) nie powtarzało się, chyba że młodsze dziecko otrzymywało imię po starszym zmarłym rodzeństwie (np. Bolesław III Krzywousty miał dwóch synów o imieniu Kazimierz, mniej znanego Kazimierza zwanego starszym ur. 1117/1122, zm. 1131 i powszechnie znanego Kazimierza II Sprawiedliwego - chociaż tutaj nie wiadomo, czy imię księcia krakowskiego nawiązuje do brata czy może do Kazimierza I Odnowiciela; no na pewno można znaleźć lepszy przykład: trzech Bolesławów i trzech Januszów wśród potomstwa Bolesława IV mazowieckiego - oczywiście nie było takiego czasu, że książę mazowiecki miał dwóch synów o tym samym imieniu żyjących w tym samym czasie) albo też rodzeństwo pochodziło od różnych matek (np. dwie Agnieszki wśród potomstwa Bolka II opolskiego).

Jeżeli chodzi o sytuację, kiedy nie znamy daty urodzenia lub śmierci, to tytuł hasła tworzymy na zasadzie:
Salomea mazowiecka (ur. 1220/1225)
Salomea mazowiecka (zm. 1301)

Wiktoryn