[Wikipl-l] National Portrait Gallery chce usunąć reprodukcje z Wikipedii

Paweł Filipek eteru w o2.pl
Wto, 4 Sie 2009, 22:24:43 UTC

Użytkownik filip_em Gazeta.pl napisał:
> trudno mi zrozumieć że ktoś rości sobie prawa autorskie do dzieł
> utworzonych przez kogoś sto lat temu. (...)

Galeria nie rości sobie praw autorskich do dzieł ale do fotografii
dzieł ;) Czy słusznie, to już insza inszość.

Właściwie wszyscy w tej sprawie skoncentrowali się na prawach autorskich
jakby nie zauważając, że wysunięto także zarzuty naruszenia praw
chroniących bazy danych (to inna ochrona niż prawa autorskie i działa
niezależnie od nich) oraz włamania się do systemu komputerowego
(obejścia zabezpieczeń) - jak twierdzi NPG zdjęcia w pobranej
rozdzielczości wcale nie były ogólnie dostępne. Gdyby sprawa trafiła do
sądu prawdopodobne jest, że pojawią się kolejne zarzuty. Od strony
prawnej sprawa jest bardziej złożona niż tylko problem praw autorskich
do reprodukcji dzieł PD.

A co do muzeów - trochę chybiony jest zarzut, że próbują "maksymalizować
zyski", bo mi się wydaje, że raczej próbują wiązać koniec z końcem :)

Zresztą domagamy się, aby muzea w pełni "uwolniły" zasoby i udostępniły
je na wolnej licencji. Licencji, która dopuszcza, aby ktoś je później
wykorzystał komercyjnie i na tym zarobił. No ale nie podoba nam się, że
samo muzeum próbuje "zarobić" i zapewnić sobie jakieś pokrycie kosztów. ;)
IMO większe prawo (w sensie etycznym) do "zarabiania" na własne koszty
ma instytucja muzealna, które zbiory musi zabezpieczyć, opisać i
skatalogować, konserwować i przechowywać, wreszcie udostępniać, niż
ktoś, kto sobie po prostu "przyjdzie i weźmie" gotowe.

Eteru
--
Paweł Filipek
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Eteru