[Wikipl-l] National Portrait Gallery chce usun±æ reprodukcje z Wikipedii

Stan Zurek zureks w gmail.com
Wto, 4 Sie 2009, 15:52:29 UTC

> OT: Swego czasu Canonical Ltd. wysy³a³o p³yty z Ubuntu ca³kowicie za
> darmo w dowolnych rozs±dnych ilo¶ciach (nawet po 30). Ja zamówi³em trzy
> razy i dosta³em za darmo
> trzy paczki po trzy p³yty, na ró¿ne architektury.
>
> Jak widaæ, mo¿na.

Ten wyj±tek w³a¶nie potwierdza regu³ê - dlaczego inni tak nie robi±?
Dlaczego za p³ytki trzeba zap³aciæ? Przecie¿ wszystko jest na GFDL
wiêc powinny byæ za darmo? Powinni¶my wiêc i¶æ do kiosku, wykroiæ
dziurê w szybie i wzi±æ sobie p³ytki, bo przecie¿ kto to s³ysza³ ¿eby
p³aciæ za co¶ co jest na wolnej licencji? To, ¿e by³o za darmo to by³a
TYLKO decyzja tej osoby/firmy która to udostêpni³a.

>wikipedia jest za darmo :]

Otó¿ Wikipedia nie jest za darmo. Samo utrzymanie Wikipedii kosztuje
MILIONY DOLARÓW rocznie - serwery, opieka techniczna i prawna, itd. I
zapewniam, ¿e gdyby tylko ¼róde³ko tych dolarów wysch³o to albo
Wikipedia po prostu znika z internetu kolejnego dnia, albo te¿
przestawia siê na p³atne reklamy ¿eby mieæ za co te serwery op³aciæ.
(Pomijam tutaj mirrory i forki, bo one z definicji musz± wystêpowaæ
pod inn± nazw±/instytucj± ni¿ Wikipedia.) Jak kto¶ kiedy¶ nie zap³aciæ
za domenê na czas to dobrze wie, ¿e nastêpnego dnia ona po prostu
znika z internetu. I tyle.

Je¶li kto¶ ma co do tego jakie¶ w±tpliwo¶ci, to radzê sobie samemu
zadaæ pytanie - czy ja bym tak zrobi³? Czy zainwestowa³bym tysi±ce
z³otych w sprzêt, tygodnie pracy na wykonanie grafik, kolejne tygodnie
na kategoryzacjê i marketing W PRZYPADKU KIEDY NIE MAM INNYCH
DOCHODÓW? Ja bym tak nie zrobi³, a ka¿dy kto by siê czego¶ takiego
podj±³ zbankrutuje z definicji (brak przychodów).

Pozdrawiam

Zureks

Wiêcej informacji o li¶cie dyskusyjnej WikiPL-l