[Wikipl-l] Fwd: Zniesławienie

Władysław Majewski wladek.majewski w gmail.com
Sob, 13 Wrz 2008, 05:36:20 UTC

Witam,

nikt - lacznie z autorka listu - nie kwestionuje faktow:

1. Grzegorz Nowak zostal zwolniony z funkcji dyrektora filharmonii na
podstawie zarzutow RIO.
2. Jak dotychczas zaden sad nie przywrocil go do pracy ani nie uznal
zwolnienia za bezpodstawne i nie zasadzil na jego rzecz odszkodowania,
ktorego sie domagal.
3. Rownoczesnie zadna prokuratura nie uznala zarzutow RIO za
wystarczajace do wszczecia sledztwa i wytoczenia sprawy karnej.

Pozostaje pytanie, w jaki sposob te fakty przedstawic w Wikipedii
zachowujac zasady neutralnego punktu widzenia i encyklopedycznosci.

1. fakt zwolnienia jest encyklopedyczny, przynajmniej dla uzytkownikow
z Poznania i milosnikow tamtejszej filaharmonii, a takze dla
zainteresowanych szerszymi problemami zarzadzania instytucjami kultury
w Polsce. Nie sadze, by ktokolwiek podzielal opinie autorki listu, ze
"w wypadku artystów Wikipedia powinna przedstawiać jedynie ich dorobek
artystyczny." W taki sposob moze ona redagowac ewentualny leksykon
fundacji.

2. Umieszczajac w haslach informacje o zarzutach wobec kogos warto byc
precyzyjnym: znane fakty nie uzasadniaja sformulowania
"nieprawidłowości w działalności Filharmonii, wykazane przez
Regionalną Izbę Obrachunkową", a jedynie "dostrzezone przez Regionalna
Izbe Obrachunkowa nieprawidlowosci w zarzadzaniu budzetem Filharmonii"

3. autorka listu pisze "prawomocnych, uniewinniających wyrokach
Prokuratury Rejonowej, Sądu Rejonowego oraz Regionalnej Izby
Obrachunkowej (RIO).". Czytanie doslownie zdanie to jest oczywiscie
nieprawdziwe: od czasow stalinowskich zadna prokuratura ani izba
obrachunkowa nie wydaje wyrokow. Prokuratura moze jedynie odmowic
wszczecia postepowania karnego na podstawie dostepnych jej dowodow i
poszlak, ale decyzja w tej sprawie nie jest nieodwolalna.

4. byc moze zachowanie neutralnego punktu widzenia wymaga wzmianki o
BRAKU faktu, ktory powyzsza informacja moze sugerowac - na przyklad
postaci uzupelnienia powyzszego zdania o stwierdzenie "Zarzuty RIO nie
staly sie podstawa oskarzenia w postepowaniu karnym", ale mam
wrazenie, ze takie zdanie tylko pogorszyloby wydzwiek tekstu.

5. Jesli natomiast prawdziwa jest wynikajaca z cytowanego zdania
sugestia autorki, ze Regionalna Izba Obrachunkowa w swojej pozniejszej
decyzji sama wycofala sie z przedstawionych wczesniej zarzutow, to
jest to fakt encyklopedyczny - moim zdaniem mozliwe jest umieszczenie
skanu odpowiedniej decyzji RIO (z jej numerem, data i podpisem) na
Commons oraz wskazanie jako zrodla.

Pozdrawiam

WMaj