[Wikipl-l] Inicjatywa poprawy jakości

Marcin Cieslak saper w system.pl
Śro, 10 Wrz 2008, 09:20:14 UTC

Karol Głąb wrote:
> [...]

Uważam, że kwestie stabilne nie rozwiążą stawianego przez PMG problemu.
Rozszerzenie skupia się na poprawie "image" Wikipedii przez eliminację
oczywistych wandalizmów.

_Zanim_ wprowadzimy wersje stabilne proponowałbym uruchomienie innego
projektu niemieckiego:

http://de.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Qualit%C3%A4tssicherung/9._September_2008

Nawet jak ktoś nie zna niemieckiego proponuję spojrzeć na stronę i
zwrócić uwagę na układ, nagłówek i szablon po prawej...

Opis jest tu: (Konrad, tłumaczymy?)

http://de.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Qualit%C3%A4tssicherung

W skrócie:

- Jest jedna strona na którą spadają (z patroli i nie tylko) wszystkie
strony mniej lub więcej do poprawki. Chodzi tu przede wszystkim o
format, źródła, POV. Artykuł może trafić na tę stronę równocześnie z
posłaniem go na SdU i lub nawet ek.

Na tej stronie krótko opisuje się, co należy poprawić pod nagłówkiem
z tytułem artykułu. Osoba, która poprawi wady, wstawia szablon, że zrobione.

Na każdy dzień tworzona jest oddzielna strona - mamy powiedzmy 7 artów
do poprawki dzisiaj, 6 wczoraj, itp. itd. W ramce po prawej jest
wyliczone ile jeszcze artów zostało do poprawki z ostatnich dni.

Moim zdaniem dobre zorganizowanie czegoś takiego u nas pozwoli na
1) zmniejszenie liczby zgłoszeń na SdU i związanych z tym "głosowań"
2) pozwala się na skupieniu się na tym CO i JAK poprawić
3) likwidację mnóstwa szablonów {{Rq}}, {{DoPoprawy}} itp. i zastąpienie
ich jednym
4) być może można tym zastąpić stolik "Artykuły" z Kawiarenki
5) być może ta inicjatywa mogłaby z czasem zastąpić poczekalnię SdU.

Czym to się różni od tego, co mamy do tej pory?

- trzeba skupić się na tym co i jak poprawić a nie jest to głosowanie

- rozbicie tego na poszczególne dni - dziś Niemcy mają 42 arty, wczoraj
33 artykuły, wcześniej 19 - taka liczba artów do poprawy jest do objęcia
dla pojedynczego człowieka i łatwo "odhaczyć" cały jeden dzień. Jeśli
będziemy to robić na bieżąco, to uda się przynajmniej zatamować napływ
formalnie źle napisanych artykułów nie kwalifikujących się do wywalenia
od razu.

- ten projekt mógłby zastąpić kilka dotychczasowych inicjatyw (jeden -
dwa stoliki Kawiarenki, szablony poprawcze, itp.)

Problemem są niestety zmiany wymagające interwencji merytorycznej -
Niemcy rozbili to po prostu na wikiprojekty - każdy ma taką swoja
podstronę. My chyba jesteśmy na to jeszcze nie gotowi.

Ale wydaje mi się, że układ "ludzie piszą - wikipedyści poprawiają
(formę)" jest jak najbardziej do zrealizowania...

--Marcin