[Wikipl-l] "Więcej kobiety w sieci" - notka w Przekroju

Daniel Koć kocio w linuxnews.pl
Czw, 10 Kwi 2008, 21:20:58 UTC

Michał Buczyński pisze:

> Żeby nie było - zwarte grupy są dla mnie bardzo O.K. - pod warunkiem, że są jawne
 > i będziemy potrafili je kontrolować.

Same słuszne uwagi. Ja także podchodzę do tego z ostrożną sympatią, bo
mogą wnieść i wiedzę, i dodatkowy punkt widzenia, ale bardzo dużo zależy
od stylu w jakim to zrobią. Podstawowych zasad Wikipedii nie wolno dla
nich naginać, ale jak wiadomo wiele innych zasad w Wikipedii powstaje w
wyniku sporu i zdrowego uzgadniania stanowisk.

Wydaje mi się też ważne odróżnienie subtelnych relacji między pojęciami:

* "gender studies" to nie to samo co "feminizm" - można badać zjawisko
płci społecznej nie prezentując poglądów feministycznych, choć
feministki na pewno mają dużą motywację, żeby się tym zajmować

* gender studies nie zakłada nawet, że badacz to koniecznie badaczka ;-}

Przypominam sobie ze studiów zajęcia na temat antropologii płci (to
pewnie blisko "gender studies", jeśli nie to samo), a z czasem sam z
chęcią przeczytałem dwie książki psycholingwistki Deborah Tannen.
Polecam te książki, bo są bardzo interesująco napisane, a przy okazji
autorka pokazuje, że rzeczowa analiza płci w sytuacjach społecznych jest
jak najbardziej możliwa i nie trzeba do tego być z innej planety.

--
Być dobrym jest szlachetnie. Lecz uczyć innych jak oni mają być dobrzy
jest jeszcze szlachetniejsze i nie wymaga tyle wysiłku.