[Wikipl-l] Propozycja zmian w szablonach

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 8 Maj 2007, 13:22:11 UTC

08-05-07, Michal Kosmulski <michal.kosmulski w netsprint.pl> napisał(a):
> [...]
> {{disambig-item|Lepton (mechanika kwantowa)|Leptony w mechanice
> kwantowej|grupa 12 cząstek elementarnych: [[elektron]], [[mion]],
> [[taon]], [[neutrino elektronowe]], [[neutrino mionowe]], [[neutrino
> taonowe]] oraz odpowiadające im [[antycząstka|antycząstki]].}}
> {{disambig-item|Lepton (moneta)|Lepton|[[moneta]] [[miedź|miedziana]]
> bita w [[starożytna Grecja|starożytnej Grecji]].}}
>
> Szablon ma kilka trybów wywołania (opisane na w.w. stronie) tak aby
> obsługiwać różne przypadki - zarówno takie, gdy linkujemy do artykułu
> jak i takie, gdy definicja hasła mieści się w tekście strony

IMHO główny problem z tym będzie taki - że użycie tych szablonów w
stosunku do normalnego tworzenia disambigów jest znacznie bardziej
kłopotliwe. Trzeba pamiętać nazwę kolejnego szablonu i kolejność
dodawania do niego dwóch parametrów, w różnych jego trybach, a efekt
finalny jest niemal identyczny z tym jakby się po prostu wpisało
tekst. Rzecz jasna można to zaproponować - ale są IMHO małe szanse,
żeby ludzie to zaczęli masowo stosować, a jak nie będą stosowali to i
tak sytuacja się nie zmieni.

Wystarczy porównać wpis:

[...]

Z:

{{Disambig}}

[...]

*[[Lepton (moneta)|Lepton]] - [[moneta]] [[miedź|miedziana]] bita w
[[starożytna Grecja|starożytnej Grecji]].

żeby zrozumieć, którą wersję kodu łatwiej i bardziej intuicyjnie jest
wpisać. Szczególnie mało intucyjna jest konieczność wpisywania linku
do disambigowanej strony bez kwadratowych nawiasów - natomiast
wszystkich pozostałych linków z nawiasami.

W zasadzie zamiast tego skomplikowanego systemu wystarczyłoby przyjąć
zalecenie, że poszczególne wpisy w disambigu rozpoczynamy zawsze od
linku do disambigowanej strony. Szansa na przestrzeganie tego prostego
zalecenia będzie większa niż na to, że przyjmie się złożony mechanizm
tworzenia dismabigów przy pomocy dwóch szablonów, z których jeden jest
wariantowy i wymaga dwóch parametrów.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.poli.toya.net.pl