[Wikipl-l] [poszukiwana genealogia adminów pl-wikipedii]

Tomasz Wegrzanowski taw w users.sf.net
Pon, 22 Mar 2004, 22:12:09 UTC

On Mon, Mar 22, 2004 at 10:56:34PM +0100, Sergiusz Pawlowicz wrote:
> Witam Państwa,
> przygotowuję  artykuł   poświęcony  Polskiej   Wikipedii,  i
> brakuje mi kilku informacji dotyczących administratorów tego
> serwisu.
>
> Na stronie nazwanej "Zasady i Wskazówki" czytam:
>
> "Każdy    może    zostać    administratorem    jeśli    jest
> zarejestrowany,  wyraża taką  chęć i  zostanie zaakceptowany
> przez twórców Wikipedii"
>
> Oto moje pytania:
>
> 1. Jaka jest dokładna procedura  i zasady przyjęcia do grona
> administratorów? Jak wygląda w/w akceptacja?
> [...]

Mylisz 2 rzeczy - prawa pelnego dostepu do serwerow i prawa sysopa na Wikipedii.

Pierwsze ma niewielka grupka osob (z przyczyn bezpieczenstwa, ochrony
prywatnosci odwiedzajacych itd.) i nie sa uzywane w normalnej administracji.
Sa potrzebne do zmian oprogramowania itd.

Drugie ma znacznie wieksza grupa, sa bardziej ograniczone (tak, ze nawet
sysop nie jest w stanie nieodwracalnie nabroic), i wystarczaja prawie zupelnie
do normalnej administracji Wikipedia.

*Technicznie*, zeby zostac sysopem (grupa 2) trzeba zostac wpisanym przez
kogos z grupy 1, choc mozna tak ustawic Wikipedie, zeby kazdy sysop *technicznie*
mogl nadawac takie prawa. Wiec *technicznie* rzecz biorac, wszystkie prawa sysopa
na Polskiej Wikipedii ustawione zostaly przez Briona VIBBERa albo przeze mnie
(inne osoby z dostepem do serwerow o ile pamietam nic nie robily na Polskiej Wikipedii).

Jednak decyzje podejmuja na zasadzie konsensusu wszyscy Wikipedysci, wiec
nie jest to tak, ze jakas konkretna osoba nadala komus prawa sysopa.