[WikimediaSE-L] Nya användare - många eller duktiga

habj sweetadelaide at gmail.com
Sön Dec 16 19:47:34 UTC 2007

Den 2007-12-16 skrev Lars Aronsson <lars at aronsson.se>:

> [...]
>
> Däremot vet vi hur man kan få en Damast att tappa sugen.  Efter
> vävningen blev Damast tillsammans med Agneta och Fredrik Hæffner
> engagerad i Psalmboksprojektet.  Deras entusiasm visste inga
> gränser, utom när de slog huvudet i det alltför låga taket.  Till
> slut tror jag det stupade på att de inte fick skapa egna artiklar
> för olika utgåvor av någon viss frikyrkas sångbok.  Liten tuva
> stjälper ofta stort lass, och alla tre lämnade Wikipedia.  Den
> konflikt som under tiden hade byggts upp mellan Agneta och svenska
> Wikipedias administratörer underlättade nog avhoppet för hennes

På den tiden svenska Wikipedia prioriterade fler artiklar högre än något
annat, fick folk hållas i sina olika hörn med sina egna standarder och
idéer. Med tiden har vi alltmer samlats kring projektets mål. Att användare
som inte kan acceptera att andra än de själva i det egna lilla sub-projektet
har stort inflytande på format etc. till slut drar från Wikipedia är tyvärr
oundvikligt, tror jag. Vad vi ska lära är snarare att inte låta folk skapa
dessa egna öar på Wikipedia där deras egna regler gäller, för det kommer
förr eller senare att leda till konflikt.

Jag är en vän av regler och administratörer.  Psalmboksprojektet
> växte lite för snabbt och hade behövt kamma sig och rätta in sig i
> ledet.  Agneta bröt helt klart mot reglerna och blev blockerad.
> Men ändå så beklagar jag att svenska Wikipedia förlorade dessa
> mycket entusiastiska och kunniga medarbetare.  Konflikten borde ha
> kunnat hanteras smidigare.  Jag har träffat både Agneta och Damast
> på wiki-fika och de är ju väldigt resonabla och förnuftiga
> människor.  Tyvärr satt administratörskåren inte med vid samma
> fikabord.

"Administratörskåren"? Hela wikigemenskapen, menar du? Eller tror du
faktiskt att det är administratörskåren som bestämmer på wikipedia?

Att förefalla resonabel och vettig IRL innebär inte att man kan agera bra på
en wiki, eller tvärtom. Det har vi sett många exempel på.

Vi har såväl flera språk som flera projekt att bry oss om.  Men
> svenskspråkiga Wikipedia är och förblir vårt centrala fokus.

VA???????

Hörde jag rätt? Ta om det där? Hur kom du fram till det?

Trots att Wikipedia är störst, har den också stora luckor som
> behöver fyllas igen.
>
> Habj tog upp samiska Wikipedia som exempel.  Varken jag eller Habj
> är samer, men det är viktigt att tänka inklusivt.  Det ligger nära
> till hands att börja tala om svenskspråkiga som "oss" och samerna
> som "dem".  Det skapar gränser mellan människor, där vi riskerar
> att placera människor i fack. Och att "vi" ska hjälpa "dem" att
> komma igång, som om det handlade om u-hjälp.

Jaha... så vi ska utgå från att inga samer finns inom projektet eller
föreningen nu då? Själv är jag sextondelslapp, vilket förvisso inte räcker
långt vad gäller språket.

På vad sätt skapar min idé gränser mellan människor, medan dina tidigare
förslag att puffa på invandrare att skriva på wikipedia på andra språk inte
gör det?

Jag som hade en så fin idé att börja jobba på här... att ta kontakt med
diverse samiska organisationer i Wikimedia SE:s namn och upplysa dem om
projektens möjligheter samt hur det funkar kostar inga pengar, leder kanske
ingenvart men om det gör det så är det ju finemang. Kanske det är bättre att
låta nuvarande styrelsen fokusera föreningen på svenska Wikipedia och göra
sådant utanför föreningen, så jag inte stör dess fokus.

Utöver samiska har vi Sveriges andra "officiella minioritetsspråk"

Javisst.

och även alla invandrarspråk.

Som du har pratat om förut.

Jag föreslår att vi ser på hela
> problemet som att några av oss har bristande språkkunskaper.  Jag
> talar svenska, engelska och tyska (och är aktiv på dessa tre språk
> av Wikipedia) men tyvärr varken samiska, somaliska eller urdu.
> Andra svenskar är turligt nog mer språkkunniga. Låt oss börja med
> att presentera Wikipedia för dem på det språk som faller sig
> naturligast (kanske svenska eller engelska), och sedan fråga om de
> även behärskar något mer språk.  Ungern-svensken kanske helst
> använder tyskspråkiga Wikipedia.  Sehr gut!

Nja, men minoritetsspråk är en särskild sak för sig här. Du lär aldrig
någonsin hitta någon människa i livet som enbart pratar samiska. De flesta
har svenska, norska, finska eller ryska som förstaspråk. De som har samiska
som förstaspråk är för det mesta gamla, och lär inte själva hjälpa tilll med
aktivitet på nätet i nämnvärd grad. Det här handlar alltså om bevarande av
språk, litegrann som Wikimedia Foundation skröt om i följande text som
producerades inför den pågående insamlingskampanjen
http://meta.wikimedia.org/wiki/Fundraising_2007/Testimonials/The_Wikipedia_challenge
http://meta.wikimedia.org/wiki/Fundraising_2007/Testimonials/The_Wikipedia_challenge_-_translation/sv

Om det är styrelsens mening att den främst ska syssla med svenska
Wikipedia... oj oj oj. Då blev verkligen den här föreningen något mycket
annat än jag föreställde mig. Mycket mycket annat. Även något annat än vad
vi skrev om när vi arbetade fram lite grundtankar kring det hela på wikin,
och vad som står i stadgarna.

Berätta om det är så. Snälla, gör det.

/HB