[Wikipl-l] Zadanie dla bota - BŁĘDNE ZGŁOSZENIE?

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Pon, 18 Maj 2009, 08:36:20 UTC

W dniu 18 maja 2009 05:53 użytkownik Tilia <tiliacordata w gazeta.pl> napisał:

> "Legenda o obciążanych serwerach" funkcjonuje w Wikipedii odkąd pamiętam i
> utrwala się na zasadzie przekazywanej przez pokolenia wikipedystów tradycji.
> Zakończenie jednak jest niejasne - co się stanie, gdy nadejdzie ZŁE
> OBCIĄŻENIE? Wszystko się zatnie i wykrzaczy na amen? Czasem jednak chyba
> warto te serwery "obciążyć", by wyrugować choć jeden przyczynek do obciachu.
> No i może odczarujemy tę legendę.

Fakty są takie, że wg statystyk cały ruch pochodzący z polskiej
Wikipedii to ok 1% obciążenia serwerów Fundacji Wikimedia. Natomiast
problemem jest obciążanie tymi edycjami historii zmian w artykułach -
historie robią się coraz dłuższe i dłuższe i w tych historiach gdy
znaczny odsetek edycji jest dziełem botów - robi się to istotnie
uciążliwe (dla ludzi, nie dla serwerów). Typowy problem to gdy bot
dokona edycji na zwandalizowanym artykule - bez edycji bota dałoby się
zrobić prosty rewert, a gdy bot zdążył coś poprawić trzeba wandalizm
usuwać ręcznie. Coraz więcej historii artykułów wygląda tak, że był
niedostrzeżony wandalizm, potem 3-4 edycje różnych botów i artykuł z
tym wandalizmem pokrytym edycjami botów sobie leży odłogiem. Stąd IMHO
ogólna tendencja aby łączyć realizację różnych zadań botów w paczki a
nie uruchamiać kolejnego bota do kolejnego poprawiania, kolejnego
typowego błędu jest jednak słuszna.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/