[Wikipl-l] Archiwum The Herald Tribune znika z Sieci -- Wikipedia has a problem

Tomasz W. Kozłowski odder.wiki w gmail.com
Czw, 14 Maj 2009, 08:00:27 UTC

Witajcie,
stali czytelnicy "The Wikipedia Signpost" z pewnością zauważyli jeden
z artykułów opublikowanych w najnowszym numerze, który porusza problem
zniknięcia z Sieci archiwum "The Herald Tribune", do którego linkowały
*tysiące* przypisów[1], co stworzyło dość poważny problem dla
anglojęzycznej Wikipedii. Temat jest na tyle istotny, że oprócz wątku
w Village pumpie[2] poruszony został także przez jednego z
dziennikarzy "The Herald Tribune", Thomasa Cramptona[3].

Niewątpliwie takie zachowanie webmasterów zwraca uwagę na potrzebę jak
najdokładniejszego wypełniania szablonów {{cytuj stronę}}, {{cytuj
news}} i {{cytuj oświadczenie prasowe}}. Anglojęzyczna Wikipedia
posiada zalecenia na ten temat[4], których odpowiednika niestety nie
udało mi się znaleźć na polskojęzycznej wersji (choć zdaje się, że
tematem powinien zajmować się któryś z poradników pisania artykułów
związany z przypisami -- mamy takie?).
Z mojego własnego doświadczenia wiem, że na anglojęzycznej Wikipedii
często spotkać można niedokładnie wypełnione szablony przypisów --
zdarzyło mi się także znaleźć niechlujnie wypełnione szablony i u
nas[6]. Zastanawiam się jedynie nad skalą tego problemu -- czy jest to
nawyk, czy też większość wikipedystów zdaje sobie sprawę z istoty
dokładnego wypełniania szablonów?

Dodatkowo, zdaję sobie sprawę, że problemy z trwałością linków miał
swego czasu Onet.pl -- związane to było bodajże z ich umową z PAP-em
dotyczącą publikacji newsów. Czy zostały podjęte jakieś decyzje
zapobiegające pojawianiu się "martwych linków" (np. zalecenia o
nielinkowaniu do Wiadomości Onetu [dość drastyczne] lub linkowanie
poprzez The Wayback Machine] ? I czy znamy jakieś inne popularne
serwisy mające taki problem?

Kwestia jest IMO dość istotna, dotyczy przecież wiarygodności i
weryfikowalności informacji zawartych w Wikipedii.
Ideas, anyone?

== Przypisy ==
*[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wikipedia_Signpost/2009-05-11/News_and_notes
*[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Village_pump_(miscellaneous)#Entire_online_archive_of_the_International_Herald_Tribune_apparently_unavailable
*[3] http://www.thomascrampton.com/newspapers/wikipedia-grappling-with-deletion-of-ihtcom/
*[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Citing_sources#Citation_styles
*[5] http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bibliografia
*[6] http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Grzegorz_Miecugow&diff=16317619&oldid=16210150

--
Tomasz W. Kozłowski
Don Marquis  - "Procrastination is the art of keeping up with yesterday."