[Wikipl-l] Sieroty (spójność)

Robert Drózd rdrozd w sgh.waw.pl
Pią, 12 Cze 2009, 20:53:23 UTC

Witam,

Dnia 12 czerwca 2009 Dorozynski Janusz napisał:

> Mam pytanie, co sądzicie o potrzebie zajęcia się na plwiki problemem
> haseł-sierot i izolowanych haseł? A może już ktoś się zajmuje?

Problem istnieje i jest widoczny w paru obszarach:
- ukryte wandalizmy i substuby, do których nikt nie trafia, bo nie ma
linków.
- niezłe artykuły ale nazwane niewłaściwie, trafiamy na nie dopiero
przypadkiem.

Brak linków jest też pokłosiem walki ze "stronami przeglądowymi" i
"listologią", którą niektórzy Wikipedyści prowadzą. Niestety to, że
artykuł jest skategoryzowany nie sprawi że ludzie do niego dotrą, bo
zastosowanie kategorii jako formy nawigacji jest *drugorzędną* jej
funkcją.

Likwidując listy bez kryteriów, wylewamy często dziecko z kąpielą, bo
taka (niedoskonała) lista mogła być jedyną drogą dotarcia do jakiegoś
artykułu.

Była kiedyś strona specjalna
http://pl.wikipedia.org/wiki/Specjalna:Bez_link%C3%B3w - obecnie
wyłączona. Nie wiem czy są jakieś inne narzędzia, które pozwalają to
sprawdzić. Swoją drogą to narzędzie miało błąd - powinno sprawdzać
tylko linki w głównej przestrzeni, a nie w całej Wikipedii. Jeśli
autor podlinkował artykuł *wyłącznie* na swojej stronie, to nie
pomoże w dotarciu do niego.

Przydałoby się więc zacząć od poszukiwania/stworzenia narzędzia, które
sierotki nam pokaże.

Pozdrawiam,
Robert

--