[Wikipl-l] off topic

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 9 Cze 2009, 21:34:58 UTC

W dniu 9 czerwca 2009 23:13 użytkownik Dorozynski Janusz
<dorozynskij w wampnm.webd.pl> napisał:
> Ten problem - jakiekolwiek logo wstawione do Wikipedii w celach wyłącznie
> informacyjnych - zaciekawił mnie, wydał się w ogóle nie związany z licencją
> GFDL czy CC oraz skłonił mnie do poszperania w zasobach i ustawie. Ustawa o
> znakach towarowych mówi o licencji na używanie znaku do oznaczania towarów
> (czyli nas to nie interesuje), i nic nie mówi o celach
> informacyjno/kształceniowo/encyklopedycznych :-) . A szperając w zasobach
> odkryłem rzecz zaskakującą - Wikipedia zawiera niewolne treści! I są to
> logo.
>
> Proszę bardzo:

> [...]

Akurat podałeś tu przykłady wyjątków od ogólnej zasady, że takich
rzeczy się nie dopuszcza - przy Coca Coli - można było, bo sama firma
nie wie, kto i kiedy zaprojektował to logo, w przypadku IBM zadziałała
zasada tzw. "simple design" - czyli przyjmuje się, że to logo nie
zawiera w sobie żadnych elementów twórczych - tylko jest to po prostu
powiększony tekst "IBM" napisany typową czcionką ekranową. Wreszcie
trzeci przykład - to logo należące do Fundacji Wikimedia. Ponieważ
serwery Commons należą do Fundacji to Fundacja mogła arbitralnie
zdecydować, że jej własność może być na tych serwerach, na zasadzie
wyjątku umieszczana - raz ze względów praktycznych, a dwa, że Fundacja
sama siebie pozywać przecież nie będzie...

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/