[Wikipl-l] Automatyczna ocena jakości artykułów

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Nie, 7 Wrz 2008, 10:00:10 UTC

W dniu 7 września 2008 09:38 użytkownik Karol Głąb
<kamikaze0007 w gmail.com> napisał:

> W tym miejscu Poli ma rację, może w tym świetle, może lepiej będzie,
> gdyby to było jedynie podsumowanie artykułu, taka zbiorcza tabelka co
> jest (poniżej czego nie ma), można dodać liczbę odwiedzin artykułu
> itp.

Taki bot, który by wyszukiwał obszerne artykuły z dużą liczbą
przypisów, sekcji, linków zew i grafik - byłyby przydatny w ew.
sporządzaniu list artykułów, które być może - po przeanalizowaniu ich
zawartości merytorycznej przez ludzi - warto by było zgłaszać do DA i
medalu. Można by też rozważyć jakieś minimalne normy ilościowe dla
artykułów DA i medalowych, aczkolwiek tu się już trochę boję takiego
rozwiązania, żeby się nie pojawiły przypadki, że wg zdroworozsądkowych
kryteriów artykuł jest w pełni OK - ale do normy ilościowej brakuje mu
np: jednego źródła albo 5 słów. Na pewno taki bot by mógł też
zgromadzić dużo przydatnych informacji statystycznych - np: ile jest
artykułów mających więcej niż 5 przypisów, czy więcej niż 500 słów -
ale pomysł aby ocena była zupełnie automatyczna szybko doprowadziłby
do ciężkich absurdów, które by ośmieszyły Wikipedię. Np: status
medalowy mógłby w ten sposób uzyskać sprytnie napisany hoax i to by
był dopiero wstyd dla Wikipedii... Zdaje się, że wg. tej tabelki
artykuł o Batucie miałby automatycznie status nr. 3 - czyli coś w
rodzaju DA... No i wreszcie taki system zachęcałby bardzo do chodzenia
na ilość a nie jakość - np:  po co coś opisać krótko a treściwie i
umieścić tam naprawdę przydatne źródła i linki wewnętrzne w sensowny
sposób, skoro to może spowodować, że art. się okaże być tylko na "2" -
podczas gdy po dodaniu trochę niepotrzebnych linków wew., napisaniu go
bardziej rozwlekłym stylem, podzieleniu na wiele jednoakapitowych
sekcji może być już "3" a może nawet "4"...

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/