[Wikipl-l] Potencjalne zmiany w witajce (z cyklu: wrażenia nowego uczestnika projektu)

Paelius paelius w gmail.com
Sob, 25 Paź 2008, 20:26:43 UTC

Rozmawiałem z pewnym nowym użytkownikiem na temat szablonu {{Witaj}}.
Jego uwagi były bardzo ciekawe, a z drugiej strony dla mnie jako
edytora z dość długim stażem czasami niezrozumiałe. Ale może właśnie w
tym rzecz. Załączam wyjątki z naszej rozmowy na IRCu (za zgodą jej
współuczestnika):

       <PawelChojnacki>        no ja zaczynałem od instrukcji, ale nie
przebrnąłem
	<PawelChojnacki>	na piątej stronie padłem
	<PawelChojnacki>	właśnie po encyklopedyczności ;P
	<Paelius>	jakie wrazenia - bo dla nas to cos oczywistego, a niestety
tak nie jest
	<PawelChojnacki>	za dużo tekstu na początek :)
	<Paelius>	wiecej obrazkow?
	<PawelChojnacki>	nie, ale nie wiadomo, od czego zacząć
	<PawelChojnacki>	jest FAQ, jest poradnik...
	<PawelChojnacki>	ale tych poradników dla początkujących jest dużo
	<PawelChojnacki>	tak jak na tej mojej stronie dyskusji, gdzie są
linki do tutoriali
	<Paelius>	czyli raczej lepiej zeby byl jeden poradnik, tak?
	<PawelChojnacki>	inaczej - jeden z dużym i wyraźnym linkiem
	<Paelius>	a ktory najlepszy twoim zdaniem
	<PawelChojnacki>	nie czytałem wszystkich jeszcze
	<Paelius>	a z tych co zes czytal?
	<PawelChojnacki>	po prostu to wygląda dla mnie jak chmura tagów, a
powinno być najpierw drzewo - dwa-trzy "ogólne i proste", a potem
dopiero rozgałęzienia
	<PawelChojnacki>	pobieżnie FAQ
	<PawelChojnacki>	co tam jeszcze...
	<PawelChojnacki>	zasady encyklopedyczności
	<PawelChojnacki>	jak napisać dobry artykuł
	<PawelChojnacki>	zasady funkcjonowania wikipedii, podział na
użytkowników, rodzaje prac... z tym się zupełnie pogubiłem
	<Paelius>	oki, usunie sie :)
	<PawelChojnacki>	nie usunie, tylko lepiej zrobić jedno
	<PawelChojnacki>	wejdź na moją stronę dyskusji i zobacz ile tam linków
	<PawelChojnacki>	nie wiedziałem, co wybrać na początek
	<Paelius>	usunie sie z listy linkow w witajce :)
	<PawelChojnacki>	nie usuwać, dać, ale najpierw dużą czcionką ZACZNIJ OD TEGO
	<PawelChojnacki>	i tam opisać po kolei, w czytelnych sekcjach
	<Paelius>	a od czego ty byś zaczął?
	<PawelChojnacki>	ja bym zrobił tak:
	<PawelChojnacki>	z boku wyraźny spis treści, to po pierwsze
	<PawelChojnacki>	najpierw zdanie-powitanie, cieszymy się, że przyszedłeś
	<PawelChojnacki>	potem akapit-banalik "czym jest wikipedia i jak działa"
	<PawelChojnacki>	potem pierwszy ważny dział o użytkownikach, rodzajach etc
	<PawelChojnacki>	tu rzucić kontakty, sposoby komunikowania się, IRC
	<PawelChojnacki>	na razie prosto, a pod każdym działem taki spis "Więcej..."
	<PawelChojnacki>	potem o mechaniźmie wiki i artykułach
	<PawelChojnacki>	potem o zasadach pisania i encyklopedyczności
	<PawelChojnacki>	tak, żeby po przeczytaniu jedno-dwustronicowego (A4)
dokumentu ktoś miał jako-takie pojęcie
	<PawelChojnacki>	był w stanie zrobić pierwszą małą edycję i wiedział,
gdzie szukać dalej
	<Paelius>	hmm, a co sadzisz o tym
http://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskusja_wikipedysty:Paelius/archiwum1
	<PawelChojnacki>	chaotyczne.
	<PawelChojnacki>	może i krótkie, ale chaotyczne
	<PawelChojnacki>	ale wstęp ładny ;)
        (...)
	<Paelius>	http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wst%C4%99p a co o tym sadzisz?
	<PawelChojnacki>	prawie idealnie
	<PawelChojnacki>	dać tylko wyraźniejszy ostatni link

Konkluzja wydaje się w tym wypadku oczywista. Zresztą fakt
przeładowania linkami takiej chociażby SG był już podnoszony przez
aegisa na GDJocie.