[Wikipl-l] domena Wikipedia.pl

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Pon, 20 Paź 2008, 18:37:35 UTC

W dniu 20 października 2008 15:59 użytkownik Stan Zurek
<zureks w gmail.com> napisał:
> Kto jest obecnie właścicielem (oraz ma kontrolę) na domeną
> internetową: www.wikipedia.pl?

Stowarzyszenie. Ale robienie aliasa pocztowego na adres @wikipedia.pl
nie jest z wielu względów dobrym pomysłem. Najprościej można zrobić
tak jak jest, czyli kierować na obecny adres maile i one są cały czas
obsługiwane przez wolontariuszy OTRS, więc tworzenie nowej struktury
dla tego samego celu wydaje mi się pozbawione sensu. OTRS jest
idealnym narzędziem do tego rodzaju komunikacji. Z tymże jak pisałem -
nie wierzę zupełnie w skuteczność uczenia edytowania Wikipedii via
E-mail, czy też pisania artykułów za kogoś na podstawie nadesłanych
tekstów w Wordzie i piszę to na podstawie kilkuletnich doświadczeń z
OTRS.  Już w tej chwili na OTRS przychodzi ok 10 listów na dobę w
sprawach ogólnych (pomijam tu protesty przeciw banom, zgody na użycie
materiałów itd.) Napisanie niezbyt długiego hasła na podstawie jednego
tekstu napisanego w Wordzie - zajmuje ok 30 minut, zakładając, że ten
tekst ma już dobrą strukturę, a nie jest jakimś luźnym esejem "na
temat", z którego trzeba by wyodrębnić i zweryfikować fakty, więc 10
listów tego rodzaju to jest 5 godzin pracy - czyli prawie cała
dniówka. Ogłoszenie jakiegoś adresu na który można wysyłać teksty do
dalszej obróbki może skutkować trudnym do przewidzenia wzrostem tego
ruchu - załóżmy nawet, że 3 krotnym - to już masz 30 takich tekstów na
dobę, a niewykluczone że to będzie znacznie więcej, bo Wikipedię
dziennie ogląda ok miliona osób.

Obszerna nauka wikipedii via mail wymaga wymiany z 5-6 listów, żeby
dać minimum informacji. Na napisanie każdego z nich trzeba poświęcić z
15-20 minut. Pierwszy taki mail może lecieć z szablonu - ale potem
trzeba odpowiadać na konkretne pytania, więc trzeba by każdy kolejny
mail pisać ręcznie. Czasem zdarza mi się wymienić z kimś 3-4 maile,
żeby wyjaśnić jedną prostą sprawę - np: jak załadować poprawnie
zdjęcie. W końcu takiej osobie musisz w pewnym momencie powiedzieć
stop bo się zaczyna od takiego prowadzenia za rączkę uzależniać i po
prostu skierować ją do tekstów pomocy w Wikipedii.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.ganicz.pl/poli/