[Wikipl-l] Pouczająca lekcja angielskiego

Tomasz Chabinka wyksztalcioch w gmail.com
Wto, 7 Paź 2008, 16:48:49 UTC

szwedzki pisze:
> Bez WYSIWYG projekt będzie nadal zamknięty dla rzesz potencjalnych i
> dobrych edytorów; nasza społeczność ma w tej chwili profil bliski
> linuksowej.

Kto uważa, że WYSIWYG nie jest potrzebny niech pierwszy rzuci kamieniem
;) A tak serio, to WYSIWYG zdaje się obecnie czymś w sferze Sci-Fi.
Wikia nad tym pracuje, pracują deweloperzy i nie wychodzi. Mówił o tym
dosyć rozlegle na zlocie majowym TOR. Wydaje mi się, że na razie trzeba
skupić się na, można powiedzieć półśrodkach. Co prawda nie ma sensu
wymagać, żeby ktoś korzystał z funkcji parsera, tworzył szablony,
korzystał od razu z infoboksów, ale to wszystko przyjdzie z czasem. Na
razie realne jest uświadamianie, że można, warto i nie jest to takie
trudne. Ostatnio na SFD przygotowywałem prezentację o Wikipedii, na
której przedstawiłem 13 elementów składni (pogrubienie, kursywa,
grafika, linki wewnętrzne, nagłówki, listy wypunktowane, listy
numerowane, linki zewnętrzne, kategorie, używanie szablonów, szablonów z
parametrem i infoboksów, interwiki). Co więcej potrzeba do stworzenia
artykułu średniej wielkości, nie mówiąc o drobnych zmianach?

Pokażmy jak używać tych funkcji (nie koniecznie nawet wszystkich),
pogrubmy przycisk edytuj i zmieńmy jego nazwę, dodajmy znaki zapytania
jak w Commons, stwórzmy filmiki prezentujące jak używać poszczególnych
tagów i wrzućmy je na youtube, stwórzmy animację flash wyjaśniającą jak
używać podstawowych znaczników, umieśmy informację w sitenotice z
linkiem do prostego samouczka, stwórzmy jakąś miłą widgetową maskotkę
Wikipedii pomagającą edytować i dowiadywać się więcej o Wikipedii (vide
http://www.widget.ups.com/pl-pl/index.html). Ale po pierwsze zacznijmy
coś robić! Czekanie na WYSIWYG, który niekoniecznie powstanie powoduje
głównie powstawanie nowych cudów w Wikipedii, do których coraz trudniej
przyzwyczaić się nowym użytkownikom. W obecnym momencie podnosimy "próg
wejścia" oczekując na WYSIWYG. Jeżeli kiedyś WYSIWYG powstanie to będzie
naprawdę świetnie, ale jakoś do tego momentu trzeba dotrwać i nie
zamykać się.

Pozdrawiam
Wyksztalcioch