[Wikipl-l] 10 sposobów na poprawę jakości Wikipedii

Peter Domaradzki belissarius26 w gmail.com
Czw, 13 Mar 2008, 22:15:20 UTC

Trudno się czepiać stubików typu wioska/planetoida/imię, ale rzeczywiście
takich np. posłów zgrupowałbym w tabelce i kwita. Poseł sam w sobie nie jest
bynajmniej ency tak długo jak się niczym nie wyróżnia.
Co do poprawiania: najgorsze są sążniste hasła pisane "ku chwale wiki" i "z
porywu serca". Pracując nad wojnami napoleońskimi trafiłem na kilka takich,
które należałoby napisać od zera, a są tak ogromniaste, że strach się za nie
brać, bo strata czasu ogromna, a satysfakcja niewielka. Dotyczy to (to moje
doświadczenie) w pierwszej mierze radosną twórczość tłumaczy, którzy albo
nie znają dobrze języka obcego, albo polskiego, albo ani jednego, ani
drugiego. Jak dodamy do tego brak podstawowych wiadomości w danej dziedzinie
- klęska murowana. A ty człowieku bierz się za tę orkę, no bo wypada
dopracować i poprawić. Jeszcze gorzej, gdy ktoś tłumaczy bezkrytycznie, nie
biorąc pod uwagę tego, że autor obcojęzycznego artykułu może być stronniczy
(przykładem artykuły historyczne na en-wiki, gdzie aż roi się od POV), a
więc nie wystarczy przetłumaczyć i przepisać bezmyślnie obcojęzyczną
bibliografię, ale coś trzeba w przedmiocie "mieć liźnięte", albo poszperać w
literaturze. Dotyczy to zresztą nie tylko autora, ale i poprawiacza: w
jednym ze stworzonych przeze mnie haseł było "podczas powstania
wielkopolskiego w 1848 r.". Poprawiacz zmienił datę na "1918" dopisując
obraźliwy, wulgarny komentarz. No cóż, biedne dziecko nie wiedziało, że było
powstanie i takie i takie. A ja jak nie wiem, to się nie pcham i dlatego nie
ingeruję w hasła mat-fiz-chem.

beliss