[Wikipl-l] naruszenie praw autorskich

marjak w poczta.onet.eu marjak w poczta.onet.eu
Wto, 11 Mar 2008, 19:15:20 UTC

Proszę o usunięcie zdjęcia http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Ma%C5%82e_Wu_Wu.jpg.JPG wprowadzonego przez wikipedystę Roo72 do zasobów Wikipedii.

Standardowa procedura zgłoszenia na OTRS Wikipedii nie jest w tym przypadku wiarygodna, gdyż on sam ma uprawnienia operatora OTRS. Z tego powodu przesyłam to zgłoszenie także na listę dyskusyjną.

Wspomniane zdjęcie stanowi eksploatację utworu, do którego autorskie prawa majątkowe są w posiadaniu Polskich Nagrań sp. z o.o., następcy prawnego Przedsiębiorstwa Państwowego "Polskie Nagrania Muza". Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z późniejszymi zmianami) eksploatacja chronionego prawem autorskim utworu wymaga (z pewnymi wyjątkami) uzyskania zezwolenia posiadacza majątkowych praw autorskich.

O ile mi wiadomo, nie próbowano nawiązać porozumienia w celu uzyskania zezwolenia na wykorzystanie utworu, w każdym razie nie ma po tym śladu na stronie tej grafiki, a według zasad OTRS Wikipedii ewentualna zgoda powinna się tam znaleźć. Nie ma też zastosowania art. 33 ust. 3 wymienionej ustawy, pozwalający użytkować w encyklopedii utwory "o ile nawiązanie porozumienia z twórcą celem uzyskania jego zezwolenia napotyka na trudne do przezwyciężenia przeszkody". Wygląda to zatem na akt rozpowszechniania cudzego utworu bez uprawnienia, także w rozumieniu art. 116 ust. 1 ustawy.

Zaznaczam, że nie jestem prawnym reprezentantem Polskich Nagrań, na razie piszę prywatnie jako wikipedysta. Jestem jednak zawodowo zainteresowany przestrzeganiem prawa autorskiego w Polsce.

Z poważaniem,
Marcin Jakubowski