[Wikipl-l] Herby

Artur Fijałkowski wiki.warx w gmail.com
Pon, 21 Sty 2008, 09:16:44 UTC

21-01-08, Olaf Matyja <olafmat w gmail.com> napisał(a):
> Wprowadzacie specjalnie błędy do Wikipedii?
> To znaczy, że jeśli narysuję kwadrat na Wiki, to powinienem dodać do niego
> jakąś nierówność, wprawdzie będzie miał pięć boków, ale przynajmniej nikt mi
> nie zarzuci, że to nie moje autorstwo?
> Sorry, ale to chyba przesada. Czy nie wystarczyłoby zamiast niedoskonałości
> wprowadzać do pliku SVG komentarz (wszak to XML) z nazwiskiem rysownika?

Nie błędy, bo herb to przede wszystkim jego blazonowanie (opis), a nie
grafika. Wielu się wydaje (w szczególności włodarzom miast), że można
zadekretować jedną oficjalną wersję, tymczasem to się nie udaje nawet
z herbem Polski - w powszechnym użyciu w naszym kraju są dwie wersje
- cieniowana paskuda z załącznika do ustawy (którą wojownik Aotareoa
powsadzał tam, gdzie było SVG) oraz wersja taka, jak my mamy w SVG -
uproszczona, a którą można zobaczeć na monetach, tłoczonych herbach,
koszulkach ;)

Dodatkowo trudno jest idealnie oddać pierwowzór, jeżeli coś się
przerysowuje ze 150px JPEG, w którym artefakty kompresji są większe
niż detale rysunku :P Dlatego ja w moich grafikach zaznaczam, że jest
to produkt herbopodobny :P

Inną inszością jest to, że wg ustawy herby są PD, ale nie ma przepisów
wykonawczych - jeżeli projekt staje się herbem, to jego autor nie jest
wcale automatycznie wywłaszczany, a jednostka terytorialna też nie
odkupuje go ... Na pocieszenie podam, że z kilkudziesięciu herbów,
które narysowałem tylko raz miałem wije z autorem :P

No i na koniec - odnalezienie autora herbu jest prawie nie możliwe, bo
najczęściej nawet samorządy tego nie wiedzą (dotyczy to tych, które
ustalały herby tuż po transformacji ustrojowej - ktoś przynosił
obrazek, a rada go zatwierdzała)

Pozdrawiam
AJF/WarX

ps. nie dramatyzujcie nadmiernie, bo ci którzy to robią mniejwięcej
się na tym znają :)