[Wikipl-l] Absurdy polskiej kultury - akcja Histmag.org

Tomasz Ganicz polimerek w gmail.com
Wto, 22 Kwi 2008, 18:31:58 UTC

22-04-08, Kamil Gardomir Janicki <gardomir w o2.pl> napisał(a):
> [...]

>  życzyłbym sobie, żeby ktoś na tej podstawie tworzył odtwórcze prace
>  naukowe, pisząc, że opierał się na moim tekście. Pomysł wolnych licencji
>  dobrze sprawdza się w przypadku encyklopedii i repozytorium dóbr
>  kultury. Uważam natomiast, że są sfery takie jak świat nauki i
>  dziennikarstwa, w których teksty nie powinny podlegać dowolnym
>  przeróbkom i kopiowaniu. Stanowią bowiem efekt pracy i zasób poglądów
>  konkretnych osób i tym powinny pozostać.Zapytam na przykładzie -
>  Polimerku, czy Twoja praca habilitacyjna zostanie opublikowana na wolnej

Akurat w chemii się nie publikuje prac habilitacyjnych, bo one są
tylko krótkim opisem badań + zbiorem publikacji już wcześniej
opublikowanych w recenzowanych czasopismach naukowych.

Natomiast jeśli chodzi o czasopisma naukowe, to się tu zdziwisz, ale
jest już całkiem sporo czasopism naukowych typu "open access" opartych
na wolnych licencjach.

Patrz: http://www.doaj.org/doaj?func=findJournals

lub:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Open_access_journals

http://www.earlham.edu/~peters/fos/overview.htm

A w np: czasopisma z konsorcjum PLoS:

http://en.wikipedia.org/wiki/Public_Library_of_Science

mają impact factor jeden z najwyższych w swoich dziedzinach, publikują
tam nobiliści swoje oryginalne prace  i są one udostępniane na
licencji CC-BY (nawet SA nie jest wymagane) i jakoś to tym czasopismom
ani tym noblistom nie szkodzi, a wręcz przeciwnie :-)

Zobacz też:

http://www.beilstein-journals.org/bjoc/global/openAccessLicense.htm

>  3. Nadal nie widzę związku między akcją mającą na celu umożliwienie
>  wykonywania zdjęć w muzeach, a prawnym statusem tekstów w histmagu.
>  Powtórzę pytanie Przykuty: Gazetę Wyborczą traktował byś tak samo? Albo
>  dowolny inny periodyk?

Już odpisałem na to pytanie w poprzednim mailu.

--
Tomek "Polimerek" Ganicz
http://www.poli.toya.net.pl