[Wikipl-l] Naruszenie licencji dla grafik wewnątrz wiki

Krzysztof Burghardt krzysztof w burghardt.pl
Nie, 23 Wrz 2007, 21:21:54 UTC

23-09-07, Piotr Derbeth Kubowicz <derbeth w wp.pl> napisał(a):

> To bzdurne argumenty, po co w ogóle wypisujesz takie rzeczy?

Staram się odnaleźć tego, który wymyślił kształt w jakim są ułożone
ławy poselskie. Mi przypominają widownie w teatrze greckim. Jeśli
sposób ten jest dobrze znany od kilku tysięcy lat to nie mam mowy o
indywidualnym charakterze jego użycia na rysunku.

> I tak to właśnie jest, gdy za prawo biorą się osoby, które nie mają o nim pojęcia.

Tak, wiemy. Pisałeś w poprzednim liście. Zdaje się, ze również tamten
atak personalny nie wniósł nic nowego do dyskusji. Resztę Twojej
wypowiedzi, informację co i gdzie studiowałeś, oraz czego ja nigdy się
nie nauczę - jako nie wnoszące niczego do dyskusji - nie komentuję.
Proszę merytorycznie! Nie jestem prawnikiem, ale prawo tzw. nowych
technologii bardzo mnie interesuje. Jeśli możesz pomóc mi wyjaśnić, a
może nawet zrozumieć takie kwestie, zapraszam do dyskusji.

> Tutaj podobieństwo między dwoma utworami jest uderzające co do kształtu i kolorów.

Pójdźmy inną drogą. Przyjmijmy, że dwa utwory - bardzo proste w swej
formie - powstały niezależnie. Kolory zostały dobrane tak, jak to się
zwykle przyjęło. Prawica niebieska, SLD czerwone, PSL zielone. Nie ma
więc taki dobór kolorów indywidualnego charakteru. Kształt sali obrad
również jest znany (pisałem o tym wyżej), i nie ma w jego odwzorowaniu
niczego indywidualnego. Czy zgodzisz się, że nie mamy tu do czynienia
z "przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze", a
jedynie z prostym odwzorowaniem stanu sali sejmowej? Czy zatem można
mówić w ogóle o utworze?

> Dalej, jak dla mnie rysunek Daniela Miłaczewskiego spełnia warunki uznania za utwór.
> Sądy zazwyczaj w rozstrzyganiu takich kwestii biorą pod uwagę kryterium
> "frekwencyjności" - na ile jest prawdopodobne, że dwie osoby dostając polecenie
> zrobienia tego samego stworzą takie same utwory. Moim zdaniem prawdopodobieństwo
> przypadkowego utworzenia grafiki takiej, jak ta z rozkładem miejsc w Sejmie, z takimi
> kolorami i sposobem prezentacji, jest równe zeru. Kółka są tam użyte w twórczy sposób.

Albo kółka, albo kwadraty. Trójkąty wywołały by protest środowisk
feministycznych. Bardziej skomplikowane figury zmniejszyłyby
czytelność. Generalnie większość rysunków odzwierciedlających podziału
mandatów na ilość miejsc w sejmie ma kształt półkola i klasyczną,
wspomnianą wyżej kolorystykę.

> Było kilka spraw w mediach o plagiaty w piosenkach. Nie trzeba "zrippować" czyjegoś
> CD, użyć sampli z jego płyty by być plagiatorem. Wystarczy _podobieństwo_ melodii.

Dokładnie tak. Odegranie gamy nie jest utworem. Nie ma indywidualnego
charakteru. Podobnie jak w naszym przypadku rysowanie układu foteli w
sejmie.

> Idąc twoim tropem, jak nie malowałem kopii obrazów Kossaka tymi samymi farbami co
> Kossak to nie jestem plagiatorem.

Nie wiem czy śledzisz orzecznictwo z tego zakresu. Pewnie tak.
Ostatnio sąd odrzucił pozew Aleksandrze Przymanowskiej przeciw Maryli
Rodowicz o użycie w teledysku 180 sekund serialu "Czterej pancerni i
pies". Zostało to potraktowane właśnie jako "inspiracja", a nie jako
"opracowanie".

Być może te sprawy nie są identyczne. Chciałem jedynie pokazać, że
nawet użycie nagrania ("zrippowanego") może zostać uznane za
inspirację.

Dziękuję, ze profesionalny, prawniczy głos w tej sprawie. Jeśli
uznasz, że merytoryczna dyskusja z laikiem ma jakikolwiek sens, to
liczę na nieobrzucanie argumentami o wyższości  humanistycznych mózgów
nad inżynierskimi. ;-)

Pozdrawiam,
--
Krzysztof Burghardt <krzysztof w burghardt.pl>
http://www.burghardt.pl/