[Wikipl-l] Dostepnośc Wikipedii, a układy na tabelkach

Robert Drózd robdrein w poczta.onet.pl
Pią, 21 Wrz 2007, 09:26:36 UTC

Witam,

Dnia 20 września 2007 Witek napisał:

> Drugi, który skłonił mnie do napisania tego listu, to {{ambox}}.
> http://pl.wikipedia.org/wiki/Szablon:Ambox
> Sama idea ujednolicenia tego typu szablonów to fajna rzecz, ale
> poprzednie ich wersje często były zrobione poprawnie - na stylach.

Narzekasz na tworzenie szablonu na tabelkach, a nie na divach, a
jednocześnie używasz słowa "dostępność" - to nieporozumienie.

Małe elementy takie jak szablony nie są bardziej czy mniej dostępne
tylko dlatego, że zastosowano w nich divy, a nie tabelki. Z punktu
widzenia ludzi, którzy korzystają z przeglądarek na komórkach czy np.
JAWS-a, taki szablon niespecjalnie się różni - jedyna różnica, że dla
czytników ekranu divy są transparentne, a tabelki nie.

Większy problem, że w typowym szablonie opartym np. o Uniwersalny
szablon nawigacyjny, np. http://pl.wikipedia.org/wiki/Szablon:Unia_%C5%81aci%C5%84ska
nie ma praktycznie żadnych semantycznych elementów, jest za to choroba
zwana classitis, czyli kilka sekcji oznaczonych różnymi klasami:

JAWS odczyta taki szablon jako prawie czysty tekst z linkami.

Pozdrawiam,
Robert

--
Robert Drózd