[Wikipl-l] Pomysł na rewolucję

Mikołaj Kirschke mikolajkirschke w gmail.com
Wto, 16 Paź 2007, 17:50:33 UTC

Drodzy,

Przyszła mi do głowy pewna rewolucyjna zmiana w systemie kategorii
obowiązującym dziś na Wikipedii. Zgodzimy się chyba, że system ten
powinien służyć m.in. łatwemu wyszukiwaniu różnych haseł. Na przykład
- chcę znaleźć hiszpańskiego poetę, którego nazwisko wyleciało mi z
pamięci. Zaglądam więc do odpowiedniej kategorii i albo nazwisko wpada
mi w oko od razu albo sprawdzam hasło po haśle i znajduję.

Kłopot w tym, że system w obecnej formie jest kompletnie niewydolny.
Mamy bowiem do czynienia z dwoma zjawiskami - nadmierną generalizacją
i nadmierną specjalizacją. W przypadku nadmiernej generalizacji mamy
kategorię, do której przypisanych jest np. 500 haseł (dajmy na to
"Kategoria:Urodzeni w 1930"). Konia z rzędem temu, kto się przez to
przebije. W przypadku nadmiernej specjalizacji tworzone są coraz
"mniejsze" kategorie, co również utrudnia przeszukiwanie zasobów. Bo
chcąc znaleźć nazwisko pewnego polskiego pisarza muszę się np. osobno
przebić przez kategorię "Polscy twórcy literatury górskiej" i kilka
innych. Zarazem obowiązuje zasada o likwidowaniu kategorii nadrzędnych
(tj. polski twórca literatury górskiej nie jest jednocześnie
BEZPOŚREDNIO przypisany do kategorii "Polacy", "pisarze", etc.

Co proponuję? To banalnie proste, drogi Watsonie. Możliwość
kombinowanego wyszukiwania na podst. kategorii, przy jednoczesnym
zmuszeniu "silnika" (wybaczcie mi, jeśli używam błędnego słowa, jestem
w tych sprawach lajkonikiem :) do uwzględniania kategorii nadrzędnych.
To znaczy - wyszukiwarka wie, że jeżeli hasło obdarzone jest kategorią
"Polscy twórcy literatury górskiej", to jednocześnie przynależy do
kategorii "Polacy" i "pisarze", etc.

Co nam to daje - możliwość genialnego podawania bardzo szczegółowych
informacji, bez konieczności tworzenia dodatkowych kategorii. Np. chcę
znaleźć wszystkich urodzonych w Poznaniu uczestników igrzysk
olimpijskich. Podaję wyszukiwarce "Urodzeni w Poznaniu" (właśnie się
zorientowałem, że taka kategoria chyba nie istnieje, dziwne, zważywszy
na inne, szczegółowsze a także inne, bardziej POV - np. związani z
Poznaniem), a w drugim okienku "Uczestnicy igrzysk olimpijskich". I -
pah! - wyszukiwanie wypluwa mi wszystkie nazwiska. Chcę uszczegółowić
i znaleźć tych, którzy urodzili się w 1970 r.? To dodaję kolejną
kategorię. Proste, chyba nie obciążające nadmiernie serwerów
(wyjaśnijcie mi, jeśli jestem w błędzie), a cholernie pomocne.

Co o tym sądzicie, czy to waszym zdaniem dobry pomysł i czy da się go
zrealizować.

Pozdrawiam,

Mikołaj "Grubel" Kirschke