[Wikipl-l] Edytowanie Wikipedii to nie jest bułka z masłem

Marcin Sochacki wanted w gnu.univ.gda.pl
Pon, 15 Paź 2007, 18:24:46 UTC

On Mon, Oct 15, 2007 at 07:53:50PM +0200, Paweł wrote:
> Trzeba stworzyć w wiki edytor WYSIWYG, a nie zmuszanie laików do uczenia
> się jakiegoś dziwacznego języka. Aż dziwne, że go nie stworzono do tej
> pory. Jeśli się stworzy taki edytor który będzie przypominał jakiś
> edytor tekstu w stylu OpenOffice, czy też MS Office(oczywiście z
> mniejszymi możliwościami) to myślę, że powstawało by więcej haseł nie
> związanych z Informatyką, a takich chyba jest najwięcej, choć głowy nie dam.

Edytor WYSIWYG jeszcze pogorszy sprawę. Ludzie będą się bawić w
upiększanie fontów, kolorki i inne bzdury, a faktycznie istotne dane,
jak np. bibliografia będą nadal na niskim poziomie. Innymi słowy --
łatwiej poprawić jak ktoś początkujący nie da żadnych tagów Wiki, niż
poprawiać zabagniony kod wygenerowany przy pomocy GUI (patrz kod HTML
generowany przez MS Worda).

Problemem Wiki jest zbytnie przywiązanie do systemu szablonów i
plaintekstowej reprezentacji całego artykułu. Wiele informacji jest z
tego powodu dublowanych i nieaktualnych, bo np. liczba mieszkańców
miejscowości X może być napisana na 10 sposobów w różnych artykułach.

Moim zdaniem przyszłościowe rozwiązanie to byłoby stworzenie
uniwersalnej bazy danych wspólnej dla wszystkich projektów, coś w stylu
Commons. W tej bazie można by np. stworzyć tabelę z danymi
statystycznymi miejscowości i potem w niezbędnych artykułach tylko
odwoływać się do odpowiedniej komórki tabeli. Poprawka liczby
mieszkańców wymagałaby tylko jednej zmiany w bazie.

W przypadku bibliografii podobnie, byłaby tabela z listą książek,
artykułów itd. Pisząc hasło, zamiast obszernego {{cytuj książkę}}
robiłoby się tylko np.
<<book | isbn=012345678, p=110-120>>

Aby ułatwić wstawianie takich rekordów mogę sobie wyobrazić jakieś
rozwiązanie w AJAX-ie, prezentujące listę tabel, umożliwiające
wyszukanie rekordu, a potem kliknięciem wstawienie odpowiedniego tag-a
do kodu Wiki.

Trochę pomarzyć zawsze można :)

Wanted

--