[Wikipl-l] Zniechęcanie użytkowników

Konrad Kurzacz konrad.kurzacz w gmail.com
Nie, 4 Lis 2007, 09:05:23 UTC

04-11-07, Marcin CIESLAK napisał(a):

> Niektórzy z Was pamiętają pewnie dyskusję na GDJ o zniechęcaniu
> użytkowników przez działania administracyjne.
>
> Przy okazji oglądania relacji VaGli z XXIII Jesiennych Spotkań PTI (link
> na końcu) przypomniała mi się skarga koleżanki Ani dlaczego "obraziła
> się na Wikipedię". Otóż jej pierwsza próba edycji to było zamieszczenie
> obrazka - drogi wjazdowej do pewnej wsi. Otóż co się z nim stało:
>

> http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=Special:Log&page=Image:Taszow_pl_20040922.JPG
>
> Z całym szacunkiem, ale nie widzę tu żadnego "the copyright status is
> [...]

Pierwotny opis grafiki wyglądał tak:

{{Grafika
|Opis = Wjazd do miejscowości [[Taszów]]
|Źródło = praca własna
|Data = [[22 września]] 2004
|Autor = [[Wikipedysta:szklaneczka]]
|Warunki udostępnienia=CC-self
|Inne wersje =
}}

Użytkownik Oxam Hartog oznaczył tę grafikę szablonem {{subst:nld}}
(wskazującej na brak ważnej licencji):

23:23, 22 February 2007 (diff) . . Oxam Hartog (Talk | contribs | block)
(marking image as missing essential license information. If this is not
fixed this image might be deleted after 7 days.)

Problem polega na tym, że cc-self to nie rodzaj licencji tylko nazwa
szablonu z licencją na polskiej Wikipedii. Na Commons nie ma takiego
szablonu i prawdopodobnie dlatego grafika ta została oznaczona szablonem
wskazującym brak ważnej licencji w opisie grafiki.

Tutaj dla jasności cała kategoria szablonów cc na Commons:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:CC_license_tags

Na samym końcu grafika została skasowana przez MesserWolanda, który chyba
nie zauważył tego cc-self. IMHO w takim przypadku admin powinien wstawić
prawidłowy szablon do opisu grafiki, gdyż intencja osoby, która załadowała
grafikę, była jasna.

Błąd popełniło tu aż trzech użytkowników, bo osoba, która załadowała
wspomnianą grafikę, nie oznaczyła jej w prawidłowy sposób odpowiednim
szablonem, Oxam Hartog (chyba najmniej winny) oznaczył grafikę szablonem
{{subst:nld}}, nie wnikając w to, co polski opis oznacza, a MesserWoland,
kasując grafikę, nie domyślił się, że autorka miała na myśli licencję
cc-by-sa

Reportaż (polecam, występuje m. in. WarX):

> http://video.google.pl/videoplay?docid=808633147129593024

Link nie działa.

--
Pozdrawiam