[Wikipl-l] Propozycja zmian w szablonach

Michal Kosmulski michal.kosmulski w netsprint.pl
Wto, 8 Maj 2007, 13:29:12 UTC

> Ja nie widze sensu. Wystarczy ustalić, ze pozycja w disambigu powinna
> rozpoczynać się gwiazdką, po której bezpośrednio nastąpi link do
> danego hasła, oraz ze jeśli występują linie nie będące pozycją, to nie
> zaczynają się od gwiazdki. Tak już zresztą wygląda prawie każdy
> disambig. Skąd według tego szablonu bot miałby wiedzieć jakie jest
> znaczenie?
>
> A tak marginesie, to na jakiej zasadzie uznaje się które
> przekierowanie prowadzi do synonimu danego słowa?
Chodzi o to, że obecnie wiersz na stronie ujednoznaczniającej może mieć
dowolny format, może wyglądać np. tak (ze strony Troglodyta):
* We [[Francja|Francji]] określa się tym mianem ludzi mieszkających w
domach wykutych wewnątrz skał.

Jeśli na tej podstawie wyciągnemy wniosek, że słowo "troglodyta" jest
synonimem słowa "Francja", to nie będzie to wniosek poprawny.

Szablon wymusza wyróżnienie pewnego linku - jego wywołanie wygląda np.
tak (przerobiona linijka z artykułu Troglodyta):
{{disambig-item|Strzyżyk|Strzyżyk|gatunek ptaka z rodziny
strzyżykowatych (Troglodytidae).}}

Widać, że "Strzyżyk", który poajwia się jako osobny parametr szablonu,
jest wyróżniony. Moglibyśmy dodać inne linki w opisie:
{{disambig-item|Strzyżyk|Strzyżyk|gatunek [[ptaki|ptaka]] z rodziny
strzyżykowatych (Troglodytidae).}}
Tutaj słowo "ptaka" też jest linkiem, ale wyraźnie widać, że słowo
"troglodyta" jest inną nazwą słowa "strzyżyk", ale nie słowa "ptak".

Gdybyśmy napisali tak jak się pisze obecnie:
* [[Strzyżyk]] - gatunek [[ptak|ptaka]] z rodziny strzyżykowatych
(Troglodytidae).
to nie byłoby widać, który link prowadzi do konkretnego znaczenia
ujednoznacznianego słowa, a który w ogóle nie ma związku z tytułem
strony ujednoznaczniającej.

Pozdrawiam,
Michał

--